سه شنبه ٢٧ آذر ١٣٩٧
صفحه اصلی > مقالات 
تازه هاي بخش
چهارصد بانوي برگزيده هستند كه خداوند براي حكومت جهاني حضرت ولي ‏عصر (عج) در آسمان ذخيره كرده است و با ظهور اولين گروه از زناني كه به محضر امام زمان (عج) مي ‏شتابند، آن هايند كه در آن ايام مي ‏زيسته ‏اند
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: مساله پوشش و حفظ حجاب خاص دنیای اسلام و حتی دنیای ادیان نیست.
امام عسکری علیه السلام در سال 232 ق در شهر مدینه چشم به جهان گشود
کارشناس امور فرهنگی بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: حجاب و عفاف اصل مهم در تربیت دختران امروز و مادران فردا برای داشتن نسلی انقلابی است.
کارشناس فرهنگي بانوان تبليغات اسلامي اردبيل گفت: با محوريت قرار دادن سياست هاي کلي "خانواده" مقام معظم رهبري در محتوا دهي به ظرفيت هاي سازمان تبليغات اسلامي تلاش خواهيم کرد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل ضمن تاکید به شناسایی مکان های ترویج بد حجابی در جامعه گفت:آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی آثار بدحجابی نقش موثری در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ایفا می‌کند.
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 557462
 بازدید امروز : 977
 کل بازدید : 1804097
 بازدیدکنندگان آنلاين : 14
 زمان بازدید : 0/1740
اخبار > اي پيامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: پوشش‌ هاي خود را بر خود فرو افکنند. اين براي آن که به اهل عفاف و حريت- شناخته شوند و مورد آزار قرارنگيرند، بهتر است.


  چاپ        ارسال به دوست

دورانديشي قرآن در مورد حجاب

اي پيامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: پوشش‌ هاي خود را بر خود فرو افکنند. اين براي آن که به اهل عفاف و حريت- شناخته شوند و مورد آزار قرارنگيرند، بهتر است.

قرآن کريم براي جلوگيري از خطرها و آسيب‌ است که برحجاب و پوشش کامل و دوري از نگاه نااهلان تاکيد مي ورزد و در بيان فلسفه جاب مي‌ فرمايد:

(يا ايها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ان بعرفن فلا يؤذين)؛ اي پيامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: پوشش‌ هاي خود را بر خود فرو افکنند. اين براي آن که به اهل عفاف و حريت- شناخته شوند و مورد آزار قرارنگيرند، بهتر است.

مراد از«جلباب»- که مفرد جلابيب است- چادر و مقنعه بلندي است که زن سر، مو، گردن و سينه خود را با آن مي ‌پوشاند. اين آيه کريمه به حقيقت‌ هاي پرارزشي اشاره مي‌ کند:

اولاً: لازمه ايمان زن‌ ها، استفاده از حجاب و پوشش عفيفانه است که با آن به اهل صلاح و پاکدامني و حريت شناخته شوند.

ثانياً: حجاب نشانه عفت، پاکي و شخصيت ارزشمند است و در مقابل، بي‌ حجابي و بدحجابي و نماياندن اعضاي بدن، نشانه بي‌ عفتي و يا ضعف عفت و شخصيت است.

ثالثاً: از ثمره ‌هاي اجتماعي عفاف و حجاب، تامين امنيت و حفظ زن از تعرض هوس‌ بازان و باند هاي فساد، فريب و اغفال است، چه اين که رعايت حجاب کامل اسلامي بيان‌کننده آن است که اين جا حريم عفت و انسانيت بوده، چشم نظربازان و دست تجاوز پيشگان به آن نرسد. اما بي ‌توجهي به اين فرمان خداوند، در عين حال که گناه و بي ‌ادبي در محضر اوست، گواه آن است که اين جا جلوه ‌گاه شهوت و هوس و منظر چشم‌هاي آلوده و چه بسا مزرعه هرزه‌گران است.

از اين رو ابهت، وقار و عظمت بانوان عفيف و محجبه باعث مي ‌شود که افراد بيمار دل جرأت اغفال و تعرض يا ايجاد مزاحمت براي آنان نيابند، بلکه متوجه و متعرض زناني مي ‌شوند که کيفيت پوشش و رفتار آنان عفيفانه و از روي وقار نيست و عملاً خود را براي دست ‌يابي افراد هوس باز آماده مي ‌کنند و بازيچه انحراف‌ هاي مزاحمان قرار مي ‌دهند.

هم ‌چنان که در آيه ديگر ضمن تحريم سخن گفتن زن با لحن هوس ‌انگيز و طمع‌ پرور، فلسفه آن را طمع کردن بيمار دل و شهوت‌ پرست ذکر مي ‌فرمايد: (فيطمع الذي في قلبه مرض).

بر اين اساس در فرهنگ آسماني قرآن آن چه که باعث حرص و ولع شهواني و مايه طمع و تجاوز مي ‌شود، رفتارهاي هوس مآبانه و پوشش ‌هاي غيرعفيفانه زن است نه ممنوعيت ‌هاي منطقي و محدوديت‌ هاي مصونيت آفرين مثل حجاب و وجود حريم ميان زن و مرد. بدين ترتيب قرآن کريم خط بطلان برشعار فريبنده«الانسان حريص علي ما منع» براي توجيه لاقيدي و خودنمايي زنان، مي‌ کشد.

پس مي ‌توان گفت زنان و بانوان عفيف و باحجاب از چنان نيروي بازدارنده‌اي برخوردارند که تجاوز پيشگان و چشم ‌چران‌ ها را از حريم منزلت والاي خويش مي ‌رانند و آنان را از چشم طمع و خواست‌ هاي شيطاني باز مي ‌دارند، اما زنان بي‌ حجاب و بدحجاب با نمايش جاذبه ‌هاي فريبنده و شهوت‌انگيز، افراد هرزه و شهوت‌ طلب را به سمت خود مي ‌کشانند و از اين طريق عامل فساد و تباهي ‌هاي غيرقابل کنترل مي‌ شوند و اين همان قانون: «السنخيه عله الانضمام و عدم السنخيه عله النفور»؛ سنخيت و شباهت، علت و سبب جذب است و عدم سنخيت و تشابه عامل نفرت و دفع.

همين امر براي زنان جوياي حقيقت و سعادت کافي است براي اين که به حقانيت و عظمت حجاب کامل اسلامي و پستي و بطلان بي‌ بند و باري و بدحجابي آگاهي يابند و در سايه اين معرفت و عمل بدان، در سعادتمندي زندگي کنند.

برهمين اساس در کشورهاي غربي، وجود کانون‌ هاي فحشا، احساس عدم امنيت و آرامش زنان از بزرگ ‌ترين معضلات و مشکلات رواني-اجتماعي آنان است و روز به روز به صورت فزاينده ادامه دارد. در کنار عقل و وحي، بشر عادي هم به وسيله تجربه و مشاهده دريافته که عامل ناامني زنان در جامعه آن است که زنان ارزش، عظمت و حقيقت خود را در بعد مادي و جسمي خلاصه نموده و با عرضه و نمايش جاذبه‌ ها و زينت‌ هاي خدادادي و ديگر امور منافي عفت، از يک سو استعدادها و توانايي ‌هاي خود را زنده به گور کرده و با ساختن يک شخصيت کاذب و افسانه‌اي براي خود، به زندگي ر‌ؤيايي پرداخته‌اند، و از ديگر سو باعث تحريک و طغيان احساسات مردان و تخريب دل‌ ها، استعدادها و توانمندي‌ هاي آنان مي ‌شوند و در نهايت جسم و روانشان را تباه و اخلاقشان را فاسد مي‌ کنند. امام صادق(ع) به شيعيان خود سفارش مي‌ کند: مبادرت کنيد به آموزش حديث و دين نسبت به نوجوانان خود، قبل از آن که مرجئه و گروه منحرف بر شما پيشي بگيرند.

اين موضوع در عصر ما اهميت فراوان دارد، چرا که يکي از هدف ‌هاي اصلي استکبار جهاني، فاسد کردن جوانان و نوجوانان و حتي کودکان است که با وسايل مدرن و پيشرفته و روش‌ هاي مختلف و حربه ‌هاي شيطاني خويش، امواج کوبنده، فساد و انحرافات را در جامعه ايجاد کرده است.

اما متاسفانه عده‌اي از مردان نسبت به زنان خود و والدين در قبال فرزندان خويش احساس مسئوليت نکرده و آنان را به حال خود رها کرده‌اند و چه بسا بسياري از خود مردان و والدين در اثر تفکرات باطل و منافي فطرت و شريعت، عامل لغزش‌ ها و تباهي ‌هاي همسران و فرزندان خويش مي‌ شوند که امروزه کاملاً مشهود است؛ چنان که بي‌ بند و باري و بدحجابي زنان و دختران- که در جامعه ما رو به افزايش است و به سمت بي ‌حجابي و کشف کامل حجاب مي‌ رود و بعضي از جوانان و نوجوانان را در منجلاب فساد انداخته است- گوياي اين مطلب است.

مردان، پدران و مادراني که ارتباط شان با معارف ديني و آيين خداوندي ضعيف است و اسلام را منحصر به چند رکعت نماز و روزه و حج خشک و بي‌ روح و امثال آن پنداشته‌اند و نه آيين کاملي که براي تمام شئون انسان و زندگي دستورالعمل داده و پاي ‌بندي به آن ها ضامن سعادت و خوشبختي انسان در دنيا و آخرت مي ‌شود، در تعليم و تربيت صحيح اسلامي و پرورش استعدادهاي فطري و تغذيه روحي خود، همسر و فرزندان کوتاهي و بي‌ توجهي نموده و بيشتر به جنبه جسماني و تامين نيازهاي مادي و يادگيري علوم روز توجه مي‌ کنند و در نتيجه خود و خانواده را از کمالات معنوي و اخروي محروم کرده و غالباً به آتش فسادها و آلودگي ‌ها گرفتار شده و يا مي ‌شوند.

حتي بسياري از آن ها با دست خويش زمينه ‌هاي انحراف و آلودگي به فحشا را براي فرزندان خود فراهم مي‌ نمايند؛ مثل تهيه فيلم‌هاي مستهجن ويدئويي، آنتن ماهواره، امکانات سوء استفاده از اينترنت، شرکت در مجالس لهو و لعب و هم‌نشيني با اهل هوس که به فرموده حضرت علي‌(ع) فراموش خانه ايمان و محل حضور شيطان است.

خانواده‌ هاي خودنما و بدحجاب از مصاديق روشن اين گونه خانواده‌ ها مي‌ باشند وگرنه استقلال فکري خود را در برابر الفاظ شيک و خيالات باطل از دست نداده و ارزش ‌هاي والاي خود را به دست فراموشي نمي‌ سپردند و شخصيت خود يا همسر خويش را در حد کالاي مادي يا عروسک تنزل نمي ‌دادند.

اين در حالي است که در فرهنگ وحي پيدايش جسم را به خاک و گل و آب متعفن و آفرينش روح را به خداوند نسبت داده است؛ هم چنان که به هنگام سخن از خوردن و تامين نيازهاي جسمي و مادي، آدمي را در کنار حيوانات برده، اما به هنگام سخن از بلنداي مقام روح رشد يافته، آن را در کنار نام مقدس خود و ملائکه به عظمت ياد مي ‌فرمايد.

 

بيرون رفتن از منزل

 

امام جعفرصادق(ع) مي ‌فرمايد: «ان رجلا من الانصار علي عهد رسول الله(ص) خرج في بعضي حوائجه و عهد الي ارماته عهدا ان لا تخرج من بيتها حتي يقدم، قال و ان اباها مرض. فبعث المراه الي رسول الله(ص)، فقالت: ان زوجي خرج و عهد الي ان لااخرج من بيتي حتي يقدم و ان ابي مرض، افتامرني ان اعودع فقال(ص): لا، اجلسي في بيتک واطيعي زوجک قال: فمات فبعثت البه فقالت: يا رسول الله(ص) ان ابي قدمات فتامرني ان احضره؟ فقال(ص): لا اجلسي في بيتک واطيعي زوجک، قال: فدفن الرجل فبعث اليها رسول الله(ص) ان الله تبارک و تعالب قد غفرلک و لابيک بطاعتک لزوجک».

مردي از انصار در زمان رسول خدا(ص) براي حل بعضي از حوايج و مشکلات زندگي از خانه بيرون رفت و با زنش قرار گذاشت که تا برنگردد، زن از خانه بيرون نرود وقتي شوهرش در مسافرت بود، پدرش بيمار شد آن زن به رسول خدا پيام فرستاد که شوهرم در مسافرت است و با من عهد بسته است که بيرون نروم تا او برگردد، در حالي که پدرم مريض است آيا اجازه مي ‌دهيد از خانه بيرون بروم و از پدرم عيادت کنم؟ رسول خدا(ص) فرمود اجازه نمي ‌دهم، در خانه بنشين و مطيع شوهرت باش و به وعده‌ات وفا کن.

امام صادق(ع) مي ‌فرمايد: پدر آن زن فوت کرد آن زن نزد رسول خدا(ص) دوباره پيغام فرستاد که پدرم فوت کرد آيا اجازه مي‌ دهيد بروم؟ رسول خدا(ص) باز فرمود: در منزلت بمان و مطيع امر شوهرت باشد. امام صادق(ع) مي‌ فرمايد: آن مرد دفن شد بعد رسول‌خدا(ص) پيامبر براي آن زن پيغام فرستاد و فرمود: خداوند تبارک و تعالي، گناهان تو و پدرت را به خاطر اطاعت از همسرت بخشيد.

اگر چه وظيفه ديني از نظر صله رحم، احترام پدر و مادر و اخلاق اسلامي، ايجاب مي‌ کند که انسان هر چند وقت همسر خود را براي ديدن پدر و مادر و بستگان خود ببرد و با او با کمال احترام برخورد کند، و اگر کسي به همسر خود بي ‌احترامي کند و نيازهاي مادي و معنوي او را برطرف نسازد و ديگر وظايف خود را نسبت به او انجام ندهد، مسلمان حقيقي نيست، لکن در مقابل، زن هم وظيفه دارد براي خروج از منزل و مسائل ديگر مطيع امر شوهر باشد، اگر چه در بعضي از واجبات، مثل زيارت حج و کارهاي واجب ديگر به اذن شوهر نيست.

 

هم چون زناکار

 

رسول خدا(ص) فرمودند: «ايما امراه استعطرت ثم خرجت فمرت علي قوم ليجدوا ريحها فهي زانيه و کل عين زانيه».

هر زني که خود را معطر سازد و از منزل خارج شود و از کنار گروهي بگذرد، تا بوي او را دريابند وي زناکار است و هر چشمي که اين زن را ببنيد زناکار است.

چنان که در روايات ديگر آمده است دستي که نامحرم را لمس کرده، آن لمس، زناي دست محسوب مي ‌شود. اگر چشمي به نامحرم نگاه شهوت ‌آميز کند آن نگاه زناي چشم محسوب مي ‌شود. و زني که خود را خوشبو کند و کسي که به آن نگاه کند، هر دو در حکم و گناه زناکار مي‌ باشند.

 

حجاب از نظر آيات و روايات و عقل

 

حجاب در قرآن کريم

 

1- «وقل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لايبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن و لايبدين زينتهن الا لبعولتهن او ابائن او اباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بني اخواتهن او بني اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ايمانهن او التابعين غيراولي الاربه من الرجال او الطفل الذين لم يظهروا علي عورات النساء و لايضربن بارجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن و توبوا الي الله جميعا ايها المؤمنون لعلکم تفلحون».

اي پيامبر(ص) به زنان با ايمان بگو چشم هاي خود را فرو گيرند(و از نگاه به مردان نامحرم بپرهيزند) و دامان خود را حفظ کنند و نبايد زينت خود را آشکار سازند. جز آن مقدار که طبيعتاً ظاهر است و(اطراف) روسري هاي خود را برسينه خود افکنند(تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشکار نسازند مگر براي شوهران شان يا پدران شان يا پدرشوهران شان يا پسران شان يا پسران همسران شان يا برادران شان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهران شان يا زنان هم کيش شان يا کنيزان شان، يا افراد سفيهي که تمايلي به زن ندارند و يا کودکاني که از امور جنسي زنان آگاه نيستند. و به هنگام راه رفتن، پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهاني ‌شان دانسته شود(و صداي خلخال که برپا دارند به گوش رسد) اي مؤمنان نسبت به گناهان گذشته توبه کنيد تا رستگار شويد.

 

2- «يا ايها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلا يوذين و کان الله غفوار رحيما».

اي پيامبر(ص)، به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسري ‌هاي بلند(مانند چادر) خود را بر خويش فرو افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزاد قرار نگيرند(و اگر تاکنون خطا و کوتاهي از آنان سرزده، بدانند که 9 خداوند همواره بخشنده و مهربان است.

ام سلمه يکي از زنان بزرگوار پيامبراسلام(ص) مي ‌گويد: هنگامي که آيه حجاب نازل شد(که زن ها بايد روسري بلند و چادر را بر سر خويش فرو افکنند) زنان انصار از منزل بيرون آمدند در حالي که عبا(و چادر) مشکي بر سرداشتند. از اين حديث چنين استفاده مي‌ شود که چادر مشکي که امروز لباس بيرون از منزل زنان باشخصيت و باتقواست در صدر اسلام هم حجاب زنان پاکدامن بوده است.

 

نکته ‌ها و پيام هاي آسماني

 

پيام اول

 

حجاب به چيست؟ قرآن کريم در سوره نور آيه 31 فرمود: زن ها بايد سر و گردن خود را با مقنعه بپوشانند(وليضربن بخمرهن علي جيوبهن) ولي در سوره احزاب آيه59 مي ‌فرمايد: زن ها در برابر نامحرم و بيرون از منزل چادر و يا روسري هاي بلند که شبيه چادر يا کمي کوچک تر از چادر است سرنمايند. بنابراين يک آيه اصل پوشش را مي‌ فرمايد و آيه ديگر چادر را بيان مي ‌نمايد. زيرا با سر کردن چادر زن بهتر مي‌ تواند اندام و برجستگي هاي خود را بپوشاند.

 

 پيام دوم

 

چگونگي سرکردن چادر در قرآن کريم: منظور از(يدنين) نزديک کردن جلباب(چادر) به بدن به اين است که زن چادر خود را به گونه‌‌اي سر کند که چادر به راحتي از دور کنار نرود. چنين نباشد که به چادر جنبه تشريفاتي بدهد بطوري که در منزل در نزد نامحرم و يا در کوچه و خيابان عبور مي ‌نمايد زينت و مو و اعضاي بدنش نمايان شود.

در حقيقت اين گونه چادر سرکردن نشانه نداشتن آگاهي و از ضعف ايمان به روز قيامت خبر مي ‌دهد. و چه زيباست بانوان عزيز و پاکدامن مقنعه‌اي را زير چادر نمايند تا اگر در اثر بي‌ توجهي چادرشان مقداري کنار رفت زينت و بدنشان نمايان نگردد.

 

پيام سوم

 

فلسفه حجاب در قرآن کريم:

 

در صدراسلام بعضي از زنان بي ‌بند و بار بودند که نسبت به پوشيدن حجاب اعتنا نمي ‌کردند. خداوند حکيم، دستور داد که زنان مومن و پاکدامن حجاب خود را کاملاً رعايت کنند تا در بين زنان، بانوان با عفت و پاکدامن از زنان بدحجاب و آلوده مشخص گردند. در حقيقت چادر و حجاب کامل نشانه پاکدامني، ايمان، سلامت روح و شخصيت والاي زن مي‌ باشد. در واقع حجاب مرزي است که زناني را که داراي هويت فرهنگي و منزلت انساني و معنوي هستند از زنان بي‌ هويت و غرب زده و ناآگاه و گرفتار هوي و هوس جدا مي ‌سازد.

 

2- (فلا يوذين)، حجاب و چادر براي آن است که تا زنان مورد آزار و اذيت قرار نگيرند.

وقتي زن کاملاً خود را پوشاند، و با پاکدامني در جامعه و محل تحصيل و کار ظاهر شد، ديگر چشم ها به طرف او خيره نخواهد شد و از خطرات در امان خواهد ماند. و مردم به ديده احترام به او مي‌ نگرند. و اگر زن خود را نپوشاند و در اجتماع و محل کار و تحصيل با بدحجابي و برهنگي و اداء و اطوار رفت و آمد نمود سبب جلب نظر بعضي از مردان و جوانان آلوده به خود، و شنيدن حرف هاي زشت و ناپسند از طرف آن ها خواهد شد. و گاهي هم مورد هجوم و حمله بعضي از مردان آلوده قرار خواهد گفت. و در بعضي مواقع جان و آبرويش را از دست خواهد داد.

 

 پيام چهارم

 

بشارت و اميد: شايد کسي در اثر نداشتن آگاهي مرتکب گناهان زيادي از جمله گرفتار بدحجابي شده است، و به خاطر همين گناه جامعه و جوانان بسياري را آلوده کرده است، اکنون که متوجه شده وجدانش او را زجر مي ‌دهد، و پيش خود مي‌ گويد چه کنم؟ آياخداوند مرا مي ‌بخشد يا نه؟ در اين جا خداوند مهربان مي ‌فرمايد: «و کان الله غفوار رحيما» خداوند بخشنده و مهربان است. در واقع خداوند بزرگ به بنده‌اش مي ‌فرمايد: اي بنده گناهکارم که پشيمان شده‌اي و از ته دل توبه کرده‌اي نه تنها گناهت را مي‌بخشم بلکه به خاطر توبه و اعمال خيري را که انجام مي ‌دهي درهاي رحمتم را برايت مي ‌گشايم.

 

پيام پنجم

 

سرچشمه رحمت و فيض: از اين که فرمود: (يا ايها النبي قل) اي پيامبر بگو، که رسول خدا(ص) واسطه فيض و رحمت بين مردم و حضرت حق‌تعالي است و به وسيله او دستورات الهي به ابلاغ مي ‌گردد.

 

پيام ششم

 

وظيفه اول مربيان جامعه: از اين که در اول آيه فرمود: (قل لازواجک) اي پيامبر بگو به همسرانت و بعد دختران پيامبر و زنان مومنان را مورد خطاب قرار داد. شايد بتوان استفاده نمود که: انساني که نقش رهبري و مربي و معلم را در جامعه به عهده دارد قبل از هر کسي بايد خانواده خود را اصلاح نمايد. برهمين اساس اول به همسران رسول گرامي اسلام(ص) خطاب شد.

 

پيام هفتم

 

محور تربيت: و نيز از(قل لازواجک) استفاده مي ‌شود که مادر نقش محوري و اصلي را در تربيت فرزندان دارد، لذا اگر مادر با تقوي بود معنويت او معمولا در دخترش اثر مي ‌گذارد و به خاطر همين اول همسران مورد خطاب حق ‌تعالي قرار گرفته‌اند.

 

پيام هشتم

 

مربيان جامعه و همسران شان: و هم چنين از(قل لازواجک) استفاده مي‌گردد همان طوري که مردم از کساني که نقش رهبري و هدايت جامعه را به عهده دارند انتظاراتي دارند، از همسران آنان نيز توقعاتي را دارند و آن است که بهترين الگو در جامعه باشند. بر همين اساس شايد قرآن کريم اول همسران رسول‌ خدا(ص) را مورد خطاب قرار داد. جهت اطلاع به سورة احزاب آيات 28 الي 32مراجعه فرماييد.

 

پيام نهم

 

نزديک ترين فرد به شوهر: اينکه خداوند حکيم همسران پيامبر(ص) را در اول آيه ذکر کرد احتمال دارد به خاطر آن باشد که زن معمولاً نزديک ترين فرد به شوهر مي ‌باشد.

 

پيام دهم

 

حفظ ناموس جامعه و رسالت انبياء: از قراردادن زنان مومنان در کنار زنان و دختران پيامبر(ص) بدست مي ‌آيد تمام زنان مسلمان به منزله ناموس پيامبر(ص) هستند و يکي از اهداف رسالت رسول خدا(ص) که حفظ عفت و سوق دادن ناموس جامعه به سوي پاکدامني بود. بنابراين همه مردم و مسئولين نظام وظيفه دارند به رسول گرامي(ص) اقتداء کنند و جامعه را به سوي غيرت و پاکدامني هدايت کنند.

 

پوشش و رابطه اعضاء خانواده با يکديگر از نظر قرآن کريم

 

درباره آشکار کردن زينت براي محارم مي ‌فرمايد: «يا ايها الذين امنوا ليستاذنکم الذين ملکت ايمانکم والذين لم يبلوا الحلم منکم ثلاث مرات من قبل صلوه الفجر و حين نضعون ثيابکم من الظهيره و من بعد صلوه العشاء ثلاث عورات لکم ليس عليکم و لا عليهم جناح بعدهن طوافون عليکم بعشکم علي بعض کذالک يبين الله لکم الايات و الله عليم حکيم».

اي کساني که ايمان آورده‌ايد، خدمتکاران و فرزندان شما- که به حد بلوغ نرسيده‌اند بايد در سه وقت براي ورود به منزل(محل خواب) از شما اجازه بگيرند: قبل از نماز صبح، نيم روز وقتي که لباس هاي معمولي خود را بيرون مي ‌آوريد، و بعد از نمازعشاء. اين سه وقت مخصوص شما است، ولي بعد از آن گناهي برشما و بر آنان نيست که بدون اجازه وارد شوند...

آري، در محيط منزل افراد خانواده با هم محرم و آزاد هستند، ولي بايد گفت اين آزادي بدون قيد و شرط نيست و نبايد به نام آزادي و محرم بودن، زن و دختر جلو فرزند و برادرش با هر لباسي که دوست دارد رفت و آمد کند. رسول خدا(ص) فرمودند:

وقتي پسر و دختر به سن ده سال رسيدن محل خواب(رختخواب) آن ها را از هم جدا سازيد.

امام صادق(ع) به يکي از خواهران محمدبن ابي‌عمير فرمود: «...اذا عدت اخوتک فلا تلبسي المصبغه». وقتي که به ديدار برادرت رفتي لباس هاي رنگارنگ و تحريک ‌آميز برتن نکن.

 

مجازات افراد مزاحم

 

افرادي که در کوچه و خيابان مزاحم زنان مي ‌شوند، به شدت بايد مجازات شوند:

قرآن کريم مي ‌فرمايد: «لئن لم ينته المنافقون و الذين في قلوبهم مرض و المرجفون في المدينه لنغرينک بهم ثم لايجاورنک فيها الا قليلا».

بعد از حکم حجاب مي‌ فرمايد: «لون لم ينته المنافقون و الذين في قلوبهم مرض و المرجفون في المدينه لنغرينک بهم ثم لابجاورنک فيها الا قليلا».

اگر منافقان و آناني که در دل هايشان بيماري است و هم چنين آن ها که اخبار دروغ و شايعات بي‌ اساس را در شهر مدينه پخش مي‌ کنند، دست از کار خود برندارند تو را اي رسولم برضد آنان مي‌ شورانيم، سپس جز مدت کوتاهي نمي ‌توانند در کنار تو در اين شهر بمانند.

از نحوه بيان اين آيه بر مي ‌آيد که سه گروه در مدينه منوره توطئه مي‌ کردند و هر کدام به نحوي، اهداف شوم خود را براي ضربه زدن به اسلام پياده مي ‌ساختند.

اين سه گروه عبارت بودند از: 1- منافقين 2- اراذل و اوباش 3- کساني که به پخش شايعات در مدينه- مخصوصاً هنگامي که پيامبر(ص) و ارتش اسلام به غزوات(جنگ ها) مي ‌رفتند- مي‌ پرداختند تا روحيه بازماندگان را تضعيف کنند. خداوند سبحان دستور داد: براي بقاي حکومت اسلامي با شدت با آنان برخورد شود؛ حداقل مجازات براي اين افراد، تبعيد آن هاست تا جامعه اسلامي پاک بماند. هر چه مجازات بهتر عملي شود عفاف و پاکي بيشتري در جامعه حاکم مي‌ گردد و هر چه در مورد اين گونه افراد سسستي شود جرات بيشتري براي ارتکاب گناه و ايجاد فساد پيدا مي‌کنند و در نتيجه خطري براي حکومت اسلامي خواهند بود. زيرا وقتي چنين افرادي در جامعه اسلامي زمينه را آماده ببينند به تباهي و فساد مي پردازند و به تديج انسان هاي متقي و متعهد از ميدان به در مي‌ روند. معنويت و تقوا و اشخاص مومن و بزرگوار منزوي خواهند شد و زماني که افراد صالح کنار زده شدند حکومت اسلامي پشتوانه اصلي خود را که حمايت مردم انقلابي و مؤمن است از دست مي ‌دهد.

 

حجاب در روايات

 

1- «علي بن ابراهيم في تفسيره عن ابي جعفر عليبه السلام في قوله: و لا يبدين زينتهن الا ماظهر مهنا، فهي الثياب و الکحل و الخاتم و خضاب الکف و السوار و الزينه ثلاث: زنه للناس و زينه للمحرم و زينه للزوج؛ فاما زينه الناس، فقد ذکرناها، و اما زينه المحرم فموضع القلاده فما فوقها و الملج و ما دونه و الخلخال و ما اسفل منه، و اما زيته الزوج فالجسد کله»

امام محمد باقر(ع) در مورد آيه مبارک و لا‌يبدين زينتهن(زنان زينت خود را آشکار نکنند مگر آن چه پيداست) مي ‌فرمايد: زينت ظاهر عبارت است از: جامه، سرمه، انگشتر، خضاب دست ها، و النگو. سپس فرمود: زينت سه نوع است: يکي براي همه مردم‌، و آن همين است که گفتيم؛ دوم زينت براي محارم است وآن جاي گردنبند به بالاتر و محل بازو بند و خلخال به پايين ‌تر است، سوم زينتي است که اختصاص به شوهر دارد و در آن تمام بدن زن است.

2- «عن ابي عبدالله(ع) قال: قلت له ما يحل الرجل ان يري من المرأه اذا لم يکن محرماً؟ قال: الوجه و الکفان و القدمان».

مردي مي ‌گويد: از حضرت صادق(ع) پرسيدم براي مرد نگاه کردن به چه قسمت از بدن زن جايز است در صورتي که محرم او نباشد؟ امام صادق(ع) فرمود: چهره، دوکف دست و دو قدم.

آن چه استثنا شده دست و صورت، بدون قصد لذت است. بلکه در رساله احکام فقها آمده است: «نگاه کردن به صورت و دست ها اگر به قصد لذت هم نگاه نکند و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد بجز صورت و دست ها حرام مي ‌باشد.»

3- اسماء دختر ابوبکر و خواهر عايشه به خانه پيغمبراکرم(ص) آمد درحالي که جامه‌ هاي نازک و بدن ‌نما پوشيده بود. رسول اکرم(ص) روي خويش را از وي برگرداند و فرمود: «يا اسماء، ان المراه اذا بلغت المحيض لم تصلح ان يري منها الا هذا و هذا، و اشار الي کفه و وجهه» اي اسماء همين که زن به حد بلوغ رسيد سزاوار نيست چيزي از بدن او ديده شود، مگر از مچ دست به پايين و صورتش.

4- «عن الفضيل بن يسار قال: سالت اباعبدالله(ع) عن الذارعين من المراه اهما من الزينه التي قال الله تبارک و تعالي: و لا يبدين زينتهن الا لبعولتهن؟ قال: تعم، و مادون الخمار من الزينه و مادوم السوارين» فضيل بن يسار مي ‌گويد از امام صادق(ع) پرسيدم: آيا آرنج زن تا مچ از قسمت هايي است که بايد از غير محارم بپوشاند؟ امام(ع) فرمود: بله، آن چه زير روسري قرار مي ‌گيرد و هم چنين از محل دستبند به بالا، بايد پوشيده شود.

5- رسول خدا(ص) خطاب به حولاء، همسر عطاره، مي ‌فرمايد: «يا حولاء، اتتبدي زينتک لغير زوجک، يا حولاء، لاتحل لامراه ان تظهر معصمها و قدمها لرجل غير بعلها و اذا فعلت ذلک لمک تزل فيب لعنه الله و سخطه و غضبل الله عليها و لعنتها ملائکه الله و اعدلها عذابا اليما»

اي حولاء، زينت خود را براي غير شوهرت آشکار نکن و براي زن جايز نيست مچ و پايش را براي مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنين عملي شد اول اين که: خداوند سبحان هميشه او را لعنت مي ‌کند. دوم اين که: دچار خشم و غضب خداوند بزرگ مي ‌شود. سوم اين که: فرشتگان الهي هم او را لعنت مي‌کنند. چهارم: عذاب دردناکي براي او در روز قيامت آماده شده است.

«يا حولاء، من کانت منکن تومن بالله واليوم الاخر، لاتجعل زينتها لغبر زوجها و لاتبديء خمارها و معسمها، و ايما امراه جعلت شيئا من ذلک لغير زوجها، فقد افسدت دينها و اسخطت ربها عليها»

اي حولاء هر زني که به خداوند سبحان و روز قيامت ايمان دارد زينتش را براي غير شوهرش آشکار نمي ‌کند و هم چنين موي سر و مچ خود را نمايان نمي‌ سازد و هر زني که اين کارها را براي غيرشوهرش انجام دهد دين خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگين کرده است.

6- عن ابي عبدالله عليه السلام قال: لايصلح للمراه المسلمه ان تلبس من الخمر و الدروع مالايواري شئيا».

امام صادق(ع) فرمود: براي زن مسلمان جايز نيست که روسري و پيراهني برتن کند که بدنش را نپوشاند.

 

نکته‌ها

 

از مجموع آيات و رواياتي که ذکر کرديم يک موضوع کلي روشن شد و آن اين که زن بايد خود را از نامحرم بپوشاند و از رفتار، سخن، لباس و به طور کلي عملي که نامحرم را جلب کند، بپرهيزد و نيز از لباس هاي نازک استفاده نکند.

از حديث امام باقر(ع) در تفسير آيه استفاده مي ‌شود که محارم زن مانند برادر، پدر و ... حق ندارند به همه جاي زن بنگرند و زن نيز نبايد بگذارد پايين‌ تر از جاي گردنبد و بالاتر از بازوبند و مچ پا آشکار گردد. چنين نيست که زن نزد محرم ها، هر لباسي بپوشد و با هر آرايشي بيرون آيد واندام خود را بنماياند.

 

عليت حجاب در کلام امام رضا(ع)

 

آن حضرت درباره علت حجاب فرمود: «حرم النظر الي شعور النساء... لما فيه من تهيج الرجال و مايدعوا التهيج الي الفساد و الدخول فيما لايحل...»

حرام شد نگاه به موهاي زنان براي آن که اگر موهاي آن ها در برابر مردان نامحرم آشکار شود باعث تحريک و جلب خواهد شد. فساد و بي‌ بند و باري را به دنبال دارد و سبب مي ‌شود که(مردم) در کارهاي حرام وارد بشوند.

 

بهترين زنان از نظر حضرت زهرا(ع)

 

«قال فاطمه(ع): خير النساء ان لا يرين الرجال و لا يراهن الرجال. فقال رسو الهه صلي الله علي و آله: انها مني»

فاطمه زهرا(س) فرمود: بهترين زنان کساني هستند که نه آن ها مردان را و نه مردان آن ها را ببينند.

پس از بيان اين جمله از حضرت زهرا(س) رسول خدا(ص) فرمود: فاطمه از من است.

حضرت علي(ع) فرمود: «قال لنا رسول الله(ص) اي شيء خير للمراه؟ فلم يجبه احد منا؛ فذکرت ذلم لفاطمه(ع) فقالت: ما من شيء خير للمراه من ان لاتري و لايراها؛ فذکرت ذلک لرسول الله(ص): فقالت: صدقت انها بضعه مني».

رسول خدا(ص) از ما پرسيد بهترين چيز براي زن چيست؟ هيچ کس از ما پاسخ رسول خدا(ص) را نداد تا اين که اين موضوع را خدمت فاطمه(س) گفتم. حضرت در جواب فرمود: بهترين عمل براي زن آن است که نه مردي را ببيند و نه مردي او را ببيند.

مردي چون اين سخن فاطمه(س) را به رسول خدا(ص) عرض کردم رسول خدا(ص)فرمود: فاطمه، پاره تن من است.

به طور کلي زن، هرگاه در مقابل نامحرم قرار مي‌گيرد، بايد از هر رفتاري که نظر بيگانه را به وي جلب و او را تحريک مي‌ کند اجتناب ورزد، مخصوصاً در مراکز و مکان هايي که زن و مرد با هم کار مي ‌کنند بايد بيشتر مراعات نمود و سعي شود تا جايي که ضرورتي نباشد زن و مرد نامحرم در يک اتاق و بلکه يک اداره و... با هم کار نکنند و براي جلوگيري از اين گونه امور، مي ‌توان رئيس، معاون و کارمندان اين گونه مراکز را از زنان قرار داد. براي مشاغل تخصصي، از زنان متخصص بهره برد يا تربيت کرد، مگر کارهايي که از عهده بانوان خارج باشد.

 

تله شيطان

 

رسول خدا(ص) در بيعت زنان با ايشان شرط کرد که: «ان لا يحدثن مع الرجال الا اذا محرم» با مردان سخن نگويي، مگر اين که محرم شما باشند.

 

امام محمدباقر(ع) فرمود: «محادثه النساء من مصائد الشيطان».

سخن گفتن با زن نامحرم، از دام هاي شيطان است.

 

رسول خدا(ص) فرمود: «من کان يومن بالله و اليوم الاخر، فلا يبيت في موضع يسمع نفس امراه ليست له بمحرم».

کسي که ايمان به خداوند سبحان و روز قيامت دارد، شب را به صبح نمي‌کند در مکاني که نفس زن نامحرم را بشنود.

 

امام جعفرصادق(ع) فرمود: «فيما اخذ رسول الله البيعه النساء ان لايحتبين و لايقعدن مع الرجال في الخلاء».

از جمله بيعت ‌هايي که رسول خدا(ص) از زنان گرفت اين بود که در خلوت با مردان مسافرت و نشست و برخاست نکنند.

 

درسي بزرگ از حضرت فاطمه(س)

 

اسماء بين عميس مي‌گويد روزي حضرت فاطمه(س) به من فرمود: من از کار مردم مدينه که زنان خود را بعد از مرگ به صورت ناخوشايندي براي دفن مي ‌برند و تنها پارچه‌اي بر او مي ‌افکنند که حجم بدن از پشت آن نايان است ناخرسندم. من گفتم: در سرزمين حبشه چيزي ديده‌ام که با آن جنازه مردگان را حمل مي‌کردند. سپس اسماء شاخه ‌هايي از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصي درآورد و گفت: مردم حبشه بر روي چوب ايي اين چنين پارچه‌اي مي ‌افکندند و جسد را درون آن مي‌ گذارند، به گونه‌اي که حجم بدن پيدا نبود. هنگامي که بانوي بزرگ اسلام آن را مشاهده کرد فرمود: بسيار خوب و عالي است و هنگامي که من از دنيا رفتم مرا با آن برداريد.

امام صادق(ع) فرمود: «اول من جعل له النعش فاطمه بنت محمد(ص)» اولين کسي که در اسلام تابوت براي جنازه مطهرش قرار داده شد، حضرت فاطمه(س) بود.

 

دختر عالي مقام حضرت اميرالمومنين(ع) حضرت زينب(س) در شام خطاب به يزيد فرمود: «امن العدل يابن الطلقاء، تخديرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبايا، قد هتکت ستورهن و ابديت وجوههن، تحدو بهن الاعداء من بلد الي بلد و يستشرفهن اهل المناهل و المناقل و يتصفح وجوههن القريب و البعيد و الدني و الشريف؟»

اي پسر آن کسي که جد من اسيرش کرد و سپس آزادش فرمود: آيا اين عدالت است که زنان و کنيزان خود را در پناه پرده و مکان مناسب قرار دهي؛ ولي دختران رسول خدا(ص) را در حال اسيري به اين و آن سوي بکشاني. و پرده و پوشش آن ها را از بين ببري و چهرهايشان را نمايان کني و دشمنان آن ها را شهر به شهر ببرند و بومي و غريب به آن ها چشم بدوزند و دور و نزديک صورت هاي آن ها را ببينند؟!

شگفتا، حضرت زينب(س) در ميان آن همه مصايب کمرشکن که ديد، به نداشتن حجاب اشاره مي‌کند و آن چه او را زجر مي‌ دهد و دلش را مي‌ گدازد ناپوشيدگي چهره آنان و نگاه نامحرمان به ايشان است.

ام کلثوم نيز خطاب به شمر گفت: «اذا دخلت بنا البلد فاحملنا في درب قليل النظاره و تقدم اليهم اي يخرجوا هذه الرووس من بين المحامل و ينحونا عنها فقد خزينا من کثره النظر الينا و نحن في هذه الحال»

هنگامي که ما را به شهر شام بردي از دري وارد کن که کمتر تماشاگر آن جا باشند تا به ما کمتر بنگرند. و بگو تا اين سرهاي«شهدا» را از بين کجاوه ‌هاي بيرون ببرند تا مردم متوجه سر ما نشوند و به ما نظر نيفکنند. زيرا ما در اثر نگاه نامحرم بسيار رنج و عذاب کشيديم.

 

 درسي از دخترکي والا مقام

 

بعد از آن که سالار شهيدان(ع) و اصحاب با وفايش به شهادت رسيدند، دشمن پليد به خيمه‌هاي اهل بيت امام حسين(ع) حمله کرد و آن ها را از هم دريد و به آتش کشيد و خانواده آن حضرت را مورد ضرب و جرح قرار داد تا جايي که چادر و زينت همسر و دختران امام حسين(ع) را ربودند. بعد از اين حادثه و مصيبت بزرگ، دختر امام حسين(ع) به بالاي سر پدربزگوار خود آمد و به درددل پرداخت و خطاب به سيدالشهدا(ع) گفت: «يا ابتا انظر الي روستا المکسفه و الي اکبادنا الملتهفه و الي عمتي المضروبه». بيا بنگر که دشمن چه برسرما آورده، سرهايمان برهنه و بدون پوشش مانده است، جگرهايمان آتش گرفته و عمه‌ام زينب(س) را کتک زده‌اند.

دختر امام حسين(ع) با اين که شهادت پدر گرانقدر و عموي بزرگوارش حضرت ابوالفضل(ع) و برادرانش و...، اسيري در دست دشمناني مثل عمربن سعد، شمر و هزاران جنايتکار و درنده ديگر، اهانت و ضرب و شتم آن ها، به آتش کشيدن خيمه ‌ها و به سرقت رفتن اموال، تشنگي، گرسنگي و صدها مصايب ديگر، جگر او را آتش مي ‌زند و سراسر وجودش را به درد مي ‌آورد. چيزي که بسيار پراهميت ‌تر است و به ساحت مقدس امام حسين(ع) از آن شکوه مي‌ کند، برهنه شدن سر اوست.

 

معناي حجاب در کلام رهبر عظيم الشان انقلاب

 

مساله حجاب به معناي منزوي کردن زن نيست. اگر کسي چنين برداشتي از حجاب داشته باشد، اين يک برداشت کاملاً غلطي است. مساله حجاب به معناي جلوگيري از اختلاط و آميزش، بي قيد و شرط زن و مرد در جامعه است. زيرا آميزش و اختلاط بي ‌قيد و شرط هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد به خصوص به ضرر زن است.

 

حجاب دختران از چه سالي لازم است؟

 

گاهي درکوچه و خيابان ديده مي ‌شود که دختر خانمي که سن او از شش الي هفت سال تجاوز نمي‌ کند بدون پوشش همراه پدر و مادرش بيرون آمده است. و در بعضي از اوقات علاوه بر آن که پوششي ندارد، با پوشاندن لباس هاي بسيار زيبا و رنگارنگ و با حالت و شکل هاي مختلف به موها دادن نظر هر بيننده‌اي را به دخترک به آن کوچکي جلب مي ‌کند. وقتي به پدر و مادر اين دختر خانم ها گفته مي شود حداقل يک روسري سر دخترتان مي‌ کرديد برخي در جواب مي‌ گويند: اين هنوز نه سالش تمام نشده است. چنين مادراني گمان مي‌ کنند وقتي نه سال دخترشان تمام شد بايد روسري و چادر سر او نمايند. در حالي که وقتي نه سال تمام شد نماز و روزه براو واجب مي ‌شود و بايد واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک نمايد. حتي اسلام عزيز مي ‌فرمايد: فرزندانتان را قبل از رسيدن به سن تکليف به نماز و روزه در حد توانشان وادار نماييد تا قبل از رسيدن به بلوغ، احکام الهي را بياموزند و روح و جسمشان آمادگي قبول تکاليف حضرت احديت را داشته باشد.

و اما حجاب دختر بچه‌ها اولاً حجاب قبل از تکليف يک نوع تمرين و عادت براي اوست و ثانياً روش امامان معصوم(ع) را به ما نشان مي ‌دهد که لازم است دختران مان را در اين سنين بپوشانيم.

 

منبع: سايت علوم و تحقيقات و فناوري 


٠٩:١٠ - دوشنبه ١٢ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ٨٣٩    /    تعداد نمایش : ٣٣٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





© Jbf-ar.org . All rights reserved.