يکشنبه ٠٣ شهريور ١٣٩٨
صفحه اصلی > مقالات 
تازه هاي بخش
حضرت فاطمه زهرا(س) باید الگوی اخلاقی و رفتاری بانوان و دختران ایران اسلامی باشد.
بیانیه تاریخی رهبر انقلاب نقشه راه و سند ارزشمند مدیریتی است
...به جوانان عزیزم، در آغاز فصل جدید جمهوری اسلامی
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل وحدت را عامل تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی و غلبه بر توطئه‌های دشمنان دانست و اظهار کرد: ۱۲فروردین از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: بی شک رونق تولید متضمن حمایت از تولیدات داخلی است.
کارشناس فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: واحد پاسخگویی بانوان اردبیل در سه ماهه چهارم سال گذشته؛ 1500 مشاوره دینی انجام داد.
حجت‌الاسلام مهدی ستوده گفت: جمعیت بانوان فرهیخته به‌عنوان تشکل و مجموعه‌ای قوی می‌تواند کمک حال سازمان تبلیغات اسلامی در بحث تبلیغ دینی باشد.
کارشناس امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل از اجرای 15 نشست‌ دینی با عنوان «بانوی کرامت، الگوی دختران امروز» در اردبیل خبر داد
دبیر جمعیت بانوان فرهیخته استان اردبیل گفت: رعایت حجاب و عفاف نماد تربیت صحیح خانوادگی و سبک زندگی اسلامی است و جامعه را از آسیب و تهاجم فرهنگی مصون می‌دارد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: برای ترویج ازدواج آسان و به‌هنگام، بایستی خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی همت و تلاش پیش از پیش نمایند.
ميلاد امام موسي کاظم(ع)
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 629661
 بازدید امروز : 344
 کل بازدید : 1987614
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/1092
اخبار > از ويژگي هاي مهم امامان معصوم(ع) برخورداري آنان از پايگاه هاي مردمي است


  چاپ        ارسال به دوست

امام هادي(ع) و رهبري پايگاهاي مردمي

از ويژگي هاي مهم امامان معصوم(ع) برخورداري آنان از پايگاه هاي مردمي است

 

 

از ويژگي هاي مهم امامان معصوم(ع) برخورداري آنان از پايگاه هاي مردمي است. و چون دشمنان آنان(حکمرانان اموي و عباسي) به اهميت اين پايگاه و نقش آن در تداوم خط امامت واقف بودند همواره سعي مي کردند، توده هاي مردم را از امامان شان دور نگهدارند و ميان امت و امامت جدايي افکنند. اين سياست در هر زمان به گونه اي اجرا مي شد و هر چه از حيات امامت مي گذشت و ابعاد فرهنگي، سياسي و اجتماعي زندگي پيشوايان(ع) و نقش محوري آنان در حفظ و تداوم اسلام ناب محمدي و ستيز با قدرت هاي اهريمني، در سطح جامعه بيشتر روشن مي شد، اعمال سياست محدوديت دستگاه خلافت نسبت به آنان فزون تر مي گشت. «ابوالقاسم بن ابوالقاسم» به نقل از خدمتکار امام هادي(ع) مي گويد: «متوکل از رفت و آمد مردم، به خانه امام«علي بن محمد»(ع) و ديدار با آن حضرت جلوگيري مي کرد. روزي که امام(ع) در خانه متوکل بود، من از خانه بيرون آمدم، ديدم گروهي از شيعيان بيرون خانه نشسته اند، وقتي از علت توقف آنان پرسيدم گفتند: منتظر بازگشت سرورمان هستيم که او را ببينيم و به محضرش سلام عرض کنيم و باز گرديم».(1) سياست ياد شده ارتباط امام هادي(ع) را با مردم محدود کرد، ولي از همين ارتباط محدود و رهنمودهايي که از امام(ع) نسبت به دوستان و شيعيان شان به يادگار مانده است به نقش رهبري الهي پيشواي دهم(ع) نسبت به پايگاه هاي مردمي و اهتمام آن حضرت به اين پايگاهها که در راستاي گسترش بينش و جنبش مکتبي امت مسلمان و کوتاه کردن، دست هاي ظلم و ستم قدرت هاي طاغوتي از جامعه اسلامي صورت مي گرفت پي خواهيم برد.(2)

 

بازداشتن فردي از گناه

 

مردي که کاري براي امام(ع) انجام داده بود و به ازاء آن، مبلغ چهارصد درهم از آن حضرت طلب داشت با دوست خود گفت: «دويست درهم از اين پول را پارچه اي مي خرم تا با آن کار کنم و دويست درهم باقي مانده را خرما مي خرم، تا از آن نبيذ درست کنم.» دوستش مي گويد: «من با شنيدن اين سخن روي از او برگرداندم. در اين هنگام امام هادي(ع) رسيد و در حالي که آثار خشم در چهره اش نمودار بود از مرکبش فرود آمد و فرمود: «مقبل! به اندرون برو و چهار صد درهم بياور و به اين ملعون بده و به او بگو: اين حق توست، با دويست درهم آن پارچه بخر و نسبت به تصميمي که درباره دويست درهم باقي مانده گرفته اي از خدا بترس!» «مقبل» مي گويد: من پول ها را به او دادم و پيام امام(ع) را نيز ابلاغ کردم، او گريه کرد و گفت: «سوگند به خدا، هيچ گاه نبيذ و مسکر ديگري ننوشيده ام و سرور تو اين را مي داند».(3)

 

سعي بر حفظ جان ياران خود

 

محمد بن داود قمي و محمد طلحي مي گويند: «اموالي از خمس و نذر و هديه و جواهر آلات را که از مردم قم و اطراف آن جمع آوري شده بود براي امام هادي(ع) مي برديم که ناگهان پيک آن حضرت در بين راه رسيد و گفت: برگرديد که الان زمان دريافت آن ها نيست. ما از همان جا به قم بازگشتيم و اموال ياد شده را در جاي امني نگهداري کرديم. پس از چند روز فرمان آن حضرت رسيد که کارواني از شتران را به سوي شما فرستادم، اموالي که نزدتان هست بر آن ها بار کنيد و آزادشان بگذاريد. ما طبق دستور امام(ع) عمل کرديم. سال ديگر که به محضر امام(ع) رسيديم فرمود: آن چه را که براي ما فرستاديد بنگريد. هدايا و اموال را همان گونه که فرستاده بوديم نزد آن حضرت يافتيم».(4) در جريان ديدار«صقر بن أبي دلف» با پيشواي دهم(ع) در زندان متوکل، پس از گفتگوهايي که بين آن دو انجام گرفت، حضرت به او فرمود: «زود وداع کن و از اين جا بيرون رو که بر تو ايمن نيستم».(5) در نامه اي که آن حضرت به دو تن از ياران و وکلاي خود نوشت با يادآوري يک سلسله نکات اطلاعاتي آنان را از خطرات احتمالي دور داشت. خلاصه اين نامه ارزشمند چنين است: «اي ايوب بن نوح! به تو دستور مي دهم که از ارتباط و رفت و آمد زياد با«ابوعلي» بپرهيزي و هر کدام از شما در قلمرو مأموريت خود مشغول انجام کارهاي محوله باشيد، و حتي اگر شما بر اساس دستور العمل تعيين شده رفتار نماييد از ارتباط با من نيز بي نياز خواهيد بود. و نيز به شما دستور مي دهم که از اهالي بغداد و مداين چيزي را که براي شما مي آورند نپذيريد، و نيز براي ديدار با من به آنان وقت ملاقات ندهيد، و کساني را که از خارج قلمرو مأموريتي شما براي شما چيزي مي آورند به وکيل ناحيه مربوطه راهنمايي کنيد. و لازم است هر يک از شما اين دستورها را پذيرفته و اجرا نمايد». (6)

 

حمايت و دستگيري از دوستان

 

علي بن جعفر از وکلاي امام هادي(ع) بود که در پي سعايت از او نزد متوکل، دستگير و به زندان افکنده شد و زمان زيادي را در زندان سپري کرد. يکي از درباريان و نزديکان متوکل در قبال دريافت سه هزار دينار تعهد کرد او را از زندان آزاد کند. ولي وقتي خبر به متوکل رسيد سخت مخالفت کرد و گفت: او وکيل ابوالحسن هادي است و من تصميم بر قتل او دارم. علي بن جعفر، پس از آگاهي از تصميم متوکل سخت بيمناک شد. نامه اي به امام هادي(ع) نوشت و موقعيت سخت و خطرناک خود را براي آن حضرت يادآور شد. امام(ع) در پاسخ نوشت که در فکر او هست و برايش دعا خواهد کرد. در پرتو دعاي امام(ع) متوکل همه زندانيان از جمله علي بن جعفر را آزاد کرد و از او عذرخواهي نمود.(7) مردي وحشت زده و در حالي که بر خورد مي لرزيد بر امام نقي(ع) وارد شد و گفت: «فرزندم به جرم دوستي شما دستگير شده و همين امشب او را مي کشند.» امام(ع) با خونسردي فرمود: «بيمناک مباش! فرزندت فردا خواهد آمد.» با دعاي امام(ع) و امدادهاي الهي روز بعد فرزندش آزاد شد و نزد پدر بازگشت.(8) «ايوب بن نوح» مي گويد: «به امام هادي(ع) نوشتم: «جعفر بن عبد الواحد قاضي» متعرض من شده و مرا در کوفه مورد آزار قرار مي دهد.» امام(ع) در پاسخ نوشت: «تا دو ماه ديگر از شر او رها مي شوي.» وي پس از دو ماه از مقام خود عزل شد و من از شرش راحت شدم».(9) «کافور خادم» مي گويد: «در نزديکي محل سکونت امام(ع) روستا مانندي بود که صاحبان صنايع در آن جا مشغول کار بودند. از جمله آنان فرد صنعتگري به نام«يونس نقاش» بود که با امام(ع) رابطه داشت و به آن حضرت خدمت مي کرد. وي، روزي در حالي که از وحشت بر خود مي لرزيد خدمت امام(ع) رسيد و سفارش خانواده اش را به امام(ع) کرد و گفت: مي خواهم(از اين شهر) کوچ کنم. امام(ع) از علت آن پرسيد. گفت: «موسي بن بغا» نگين گرانبهايي براي من فرستاد تا بر روي آن نقش برآورم، ولي آن نگين در دست من شکست و فردا هم موعد تحويل آن است.(وقتي بفهمد من آن را شکسته ام) يا مرا هزار تازيانه مي زند و يا مي کشد. امام(ع) رو به«يونس» کرد و با خونسردي فرمود: به منزل برو تا فردا، چيزي جز خير پيش نخواهد آمد. روز بعد دوباره در حالي که از ترس مي لرزيد خدمت امام(ع) رسيد و گفت: هم اکنون فرستاده«بغا» آمده و درخواست نگين را مي کند. امام(ع) فرمود: به سوي او بازگرد جز خير چيزي نخواهي ديد. «يونس» از نزد امام(ع) رفت، ولي پس از چند لحظه خندان بازگشت و گفت: پيک نزد من آمد و گفت: کنيزان(به خاطر آن نگين) با يکديگر به نزاع پرداخته اند، اگر ممکن است آن را نصف کن، اجرت اضافي آن را به تو خواهيم داد. امام(ع) دست به دعا برداشت و گفت: خداوندا! حمد و سپاس تنها تو را سزاست، به خاطر آن که ما را از کساني قراردادي که بحق تو را سپاس مي گويند».(10) «يسع بن حمزه قمي» مي گويد: «عمر بن مسعده وزير معتصم نسبت به من بسيار بد رفتار کرد، چندان که بر جان خود از او بيمناک شدم. طي نامه اي به امام هادي(ع) از او و کارهايي که نسبت به من انجام داده بود شکايت کردم. حضرت در پاسخ نوشت: «هيچ ترس و بيمي از او نداشته باش، خداوند را با اين کلمات بخوان هر چه سريع تر تو را از آن گرفتاري رهايي مي بخشد، زيرا خاندان پيامبر(ص) به گاه بروز گرفتاري و پيدايش دشمنان و به هنگام ترس از فقر و دلتنگي، خدا را با اين کلمات مي خواندند.» به دستور امام(ع) عمل کردم، هنوز پاسي از روز نگذشته بود که پيک وزير رسيد و مرا نزد او برد. وقتي نگاه«عمر بن مسعده» به من افتاد لبخند زد و دستور داد غل و زنجير را از دست و پاي من باز کردند و پس از تجليل و عذرخواهي از من، مرا به سرزميني که در آن جا حکومت مي کردم بازگرداند و حتي بر قلمرو حکومتي ام افزود».(11)

 

اميدوار کردن ياران به آينده از طريق اعلام خبر مرگ زمامداران

 

مردي از اهل مدائن طي نامه اي از آن حضرت از مدت زمان باقي مانده حکومت متوکل پرسيد. امام(ع) در پاسخ، اين آيات را نوشت: «قال تزرعون سبع سنين دأبا فما حصدتم فذروه في سنبله إلا قليلا مما تأکلون. ثم يأتي من بعد ذلک سبع شداد يأکلن ما قدمتم لهن إلا قليلا مما تحصنون. ثم يأتي من بعد ذلک عام فيه يغاث الناس و فيه يعصرون».(12) گفت: هفت سال پي در پي زراعت مي کنيد و آن چه را درو کرديد جز اندکي که مي خوريد در خوشه هاي خود بگذاريد، پس از آن هفت سال سخت (خشکسالي و قحطي) خواهد آمد که آن چه را شما براي آنان از پيش ذخيره کرده ايد خواهند خورد جز اندکي که(براي بذر) نگه مي داريد. سپس سالي فرا مي رسد که باران فراوان نصيب مردم مي شود و در آن سال مردم، عصير(ميوه ها و دانه هاي روغني) مي گيرند. سرانجام همان گونه که امام(ع) پيش بيني کرده بود متوکل در نخستين روزهاي پانزده همين سال حکومتش مرد.(13) هدف اين گونه پيشگويي ها علاوه بر تثبيت و تقويت موضع امامت و بالا بردن بينش اعتقادي افراد، اميدوار کردن ياران به آينده و بهبود وضع جامعه اسلامي با بشارت مرگ زمامداران جنايتکار و ستم پيشه اي هم چون متوکل عباسي بود.

 

پي نوشت ها:

1) بحار الانوار، ج 50، ص148.

2) لازم به يادآوري است که در تاريخ اجمالي پيشوايان بخش زندگي امام هادي(ع) به نمونه هايي از اين موضع امام(ع) اشاره کرديم.

3) دلائل الامامة، ص 220- 221.

4) بحار الانوار، ج 50، ص185.

5) همان مدرک، ص 195.

6) رجال کشي، جزء 6، ص 514، رديف 992، و بحار الانوار، ج 50، ص 224.

7) حياة الامام الهادي، ص 61- 62.

8) بحار الانوار، ج 50، ص 174، و مناقب، ج 4، ص 416 -417.

9) بحار الانوار، ج 50، ص 177.

10) بحار الانوار، ج 50، ص 125-126.

11) مهج الدعوات، ص 271، و معادن الحکمة، ج 2، ص 247 -248 متن دعا به طور تفصيل در منابع ياد شده آمده است.

12) سوره يوسف، آيات 47 تا 49.

13) بحار الانوار، ج 50، ص 186.

 

منبع: سايت حوزه


١٢:١١ - يکشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ٥٣٥٢    /    تعداد نمایش : ٧٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





© Jbf-ar.org . All rights reserved.