سه شنبه ٢٧ آذر ١٣٩٧
صفحه اصلی > مقالات 
تازه هاي بخش
چهارصد بانوي برگزيده هستند كه خداوند براي حكومت جهاني حضرت ولي ‏عصر (عج) در آسمان ذخيره كرده است و با ظهور اولين گروه از زناني كه به محضر امام زمان (عج) مي ‏شتابند، آن هايند كه در آن ايام مي ‏زيسته ‏اند
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: مساله پوشش و حفظ حجاب خاص دنیای اسلام و حتی دنیای ادیان نیست.
امام عسکری علیه السلام در سال 232 ق در شهر مدینه چشم به جهان گشود
کارشناس امور فرهنگی بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: حجاب و عفاف اصل مهم در تربیت دختران امروز و مادران فردا برای داشتن نسلی انقلابی است.
کارشناس فرهنگي بانوان تبليغات اسلامي اردبيل گفت: با محوريت قرار دادن سياست هاي کلي "خانواده" مقام معظم رهبري در محتوا دهي به ظرفيت هاي سازمان تبليغات اسلامي تلاش خواهيم کرد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل ضمن تاکید به شناسایی مکان های ترویج بد حجابی در جامعه گفت:آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی آثار بدحجابی نقش موثری در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ایفا می‌کند.
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 557465
 بازدید امروز : 983
 کل بازدید : 1804103
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/1350
اخبار > علي (ع) مي‏فرمايند: ما در حضور پيامبر خدا (ص) نشسته بوديم، حضرت سؤالي را مطرح كردند ولي كسي جواب آن را نداشت و آن اين بود كه: «چه چيزي براي زنان خوب است؟»


  چاپ        ارسال به دوست

يا زهرا آيا من از شيعيان شما هستم!؟

علي (ع) مي‏فرمايند: ما در حضور پيامبر خدا (ص) نشسته بوديم، حضرت سؤالي را مطرح كردند ولي كسي جواب آن را نداشت و آن اين بود كه: «چه چيزي براي زنان خوب است؟»

دختر گرامي رسول خدا در مسائل علمي نيز مانند ساير ويژگيهاي اخلاقي و انساني، از امتيازات بسيار بالايي برخوردار بود، زيرا آن حضرت ارتباط قوي به عالم غيب داشت و مستقيماً با جبرئيل امين و ساير ملائك به گفتگو مي‏پرداخت و اخبار گذشته و آينده جهان را از آنان دريافت مي‏داشت.

فاطمه‏ي زهرا (س) در ميان امت اسلامي تنها زني است كه داراي مقام ارجدار عصمت مي‏باشد و بدين وسيله علوم و آگاهيش به عالم غيب، كه از علوم الهي سرچشمه مي‏گيرد، بستگي دارد و پايان و حدودي بر آن متصور نيست و تمام مسائل جهان را در كليه‏ي دورانها مي‏دانست و آنها را مو به مو خبر مي‏داد.

 

توانايي علمي فاطمه زهرا

 

قال رسول‏اللَّه (ص): ان اللَّه جعل علياً و زوجته و ابناءه حجج علي خلقه و هم ابواب العلم في امتي من اهتدي بهم هدي الي صراط مستقيم. (1)

پيامبر خدا (ص) فرمودند: خداوند متعال علي و همسر و فرزندانش را حجت مردم قرار داده و آنان درهاي علم و آگاهي در ميان امت من هستند، هركس به آنان تمسك نمايد، به راه راست هدايت يافته است.

در اين حديث فاطمه‏ي زهرا (س) مانند اميرالمؤمنين (ع) و ساير حضرات معصومين دروازه‏ي علم و عامل هدايت مردم شناخته شده‏اند. بنابراين آن حضرت علاوه بر اينكه حجت خدا در ميان امت اسلامي بوده، نقش آموزشي و پرورشيش نيز از اين حديث استفاده مي‏گردد. (من اهتدي بهم).

 

قال النبي لها: اي شي‏ءٍ خير للمرأة؟ قالت: ان لاتري رجلاً و لايراها رجلٌ، فضمها اليه و قال: ذرية بعضها من بعضٍ. (2)

پيامبر خدا (ص) به فاطمه (س) گفتند: براي زن چه چيز خوب است؟ آن حضرت فرمودند: زن مردي را نبيند و مرد نيز زن را نبيند، رسول گرامي اسلام چون اين جواب صحيح را شنيد، دخترش را در آغوش گرفته و فرمود: ذريه‏اي است كه بعضي از بعض ديگر بهتر.

اين حديث نيز علم و آگاهي فاطمه (س) را در بر دارد، كه باعث تعجب و تحسين رسول خدا قرار گرفته است.

عن ابي‏عبداللَّه (ع): ان فاطمة (س) مكثت بعد رسول‏اللَّه (ص) خمسة و سبعين يوماً، و كان دخلها حزن شديد علي ابيها، و كان يأتيها جبرئيل فيحسن عزاها علي ابيها و يطيب نفسها و يخبرها عن ابيها و مكانه، و يخبرها بما يكون بعدها في ذريتها و كان علي يكتب ذلك. (3)

حضرت امام صادق (ع) مي‏فرمايند: مادرم فاطمه (س) پس از رحلت پدرش هفتاد و پنج روز زندگي كردند، ولي در اين ايام بسيار محزون بود و در فراق پدر مي‏سوخت. در طول اين مدت جبرئيل به حضور زهرا مي‏رسيد، و او را در عزاي پدر تسليت مي‏گفت، و دلش را از غصه‏ها آرام مي‏ساخت و از جايگاه پيامبر (ص) و اخبار او آگاهش مي‏كرد، حتي اخبار آينده را در مورد فرزندانش به اطلاع او مي‏رسانيد و اميرالمؤمنين علي (ع) نيز آنها را مي‏نوشت.

 

 

برتري علم فاطمه زهرا بر تمام اصحاب پيامبر

 

عن علي (ع) قال: كنا عند رسول‏اللَّه (ص) فقال: اخبروني اي شي‏ءٍ خير للنساء؟ فعيينا بذلك كلنا حتي تفرقنا، فرجعت الي فاطمة (س) فاخبرتها بالذي قال لنا رسول‏اللَّه (ص) و ليس احدٌ منا علمه و لاعرفه. فقالت: ولكني اعرفه: خير للنساء ان لايرين الرجال و لا يراهن الرجال، فرجعت الي رسول‏اللَّه (ص) فقلت: يا رسول‏اللَّه (ص) سألتنا: اي شي‏ءٍ خيرٌ للنساء؟ خير لهن ان لايرين الرجال و لا يراهن الرجال، فقال (ص): من اخبرك فلم تعلمه و انت عندي؟! فقلت: فاطمة، فاعجب ذلك رسول‏اللَّه (ص) و قال: ان فاطمة بضعة منّي.(4)

علي (ع) مي‏فرمايند: ما در حضور پيامبر خدا (ص) نشسته بوديم، حضرت سؤالي را مطرح كردند ولي كسي جواب آن را نداشت و آن اين بود كه: «چه چيزي براي زنان خوب است؟»

چون من به خانه مراجعت نمودم، قضيه را به اطلاع فاطمه (س) رساندم، آن بانوي عزيز فرمودند: من جوابش را مي‏دانم و آن اينكه: «زنان مردان را نبينند و مردها زنان را» علي (ع) مي‏فرمايند چون من اين جواب را از فاطمه (س) شنيدم، به حضور پيامبر رسيده و عرض كردم: يا رسول‏اللَّه شما سؤالي فرموديد كه: «چه چيز براي زنان خوب است؟» اينك من جواب آن را مي‏گويم و آن اينكه: «زنان مردان را نبينند و مردها زنان را».

پيامبر خدا (ص) فرمودند: يا علي! تو هنگامي كه در نزد من بودي جواب اين سؤال را ندانستي. علي (ع) مي‏گويد؛ جواب دادم: «من از فاطمه (س) ياد گرفتم.» رسول خدا با تعجب فراوان از آگاهي فاطمه (س) فرمودند: فاطمه (س) پاره‏ي تن من است.

اين حديث به صراحت اعلان مي‏دارد كه علم و آگاهي فاطمه (س) از تمام اصحاب پيامبر (ص) بيشتر بود، حتي اميرالمؤمنين علي (ع) نيز با آن همه توانايي علمي هرچند در مسأله بالخصوص، در برابر علم فاطمه (س) زانو زده و از او جواب اين پرسش را آموخته است، تا جايي كه اين مهم، باعث تعجب پيامبر خدا (ص) نيز گرديده است.

اگر چه ما معتقديم كه اميرالمؤمنين در تمام زمينه‏ها بر تمام انسانها، جز پيامبر خدا (ص)، برتري دارند. (در اين مورد به كتاب آفتاب ولايت به قلم نگارنده مراجعه فرماييد).

شبيه اين موضوع حديث ديگري است از اميرالمؤمنين كه مي‏فرمايند:

رسول خدا از اصحابش سؤال كردند: «زن چيست؟» گفتند: «عورت است،» سؤال دوم را مطرح كردند كه: «زن چه زماني به خدا نزديكتر مي‏گردد؟» كسي جواب آن را نداشت. اما چون فاطمه (س) اين سؤال را شنيد، بي‏درنگ فرمود: «آن هنگامي است كه زن در داخل خانه‏اش بنشيند.» پيامبر خدا (ص) چون اين جواب را شنيدند فرمودند: «فاطمه پاره‏ي تن من است.(5)

 

فاطمه زهرا در ميدان تعليم

 

زني به خدمت فاطمه‏ي زهرا (س) شرفياب گشت و سؤالي را مطرح ساخت و جواب آن را از حضرت شنيد، سپس اجازه خواست و پرسش دوم را سؤال كرد، حضرت جواب آن را نيز داد، به همين صورت ده مسأله از بانوي عزيز اسلام آموخت ولي ديگر احساس شرمندگي كرد و بيش از آن نخواست حضرت فاطمه (س) را مزاحمت نمايد، از اين جهت اجازه خواست رفع زحمت نموده و خانه فاطمه (س) را ترك گويد.

حضرت احساس كرد؛ او از كثرت پرسشهاي خويش شرمگين گرديده و به اين جهت مي‏خواهد خانه و حضور آن حضرت را ترك كند، لذا فرمودند: شما خجالت نكشيد، من در برابر هر مسأله‏اي كه به تو آموزش مي‏دهم پاداش دارم، پاداشي خيلي مهم و آن اينكه: «تعليم دادن يك مسأله ارزش و ثوابش بيش از آن است. كه مابين زمين تا عرش خدا را از جواهرات ارزشمند پر نمايند.»

اي زن! اگر كسي به كارگري مشغول گردد و بار سنگيني را به دوش گرفته و به پشت بام حمل كند و در برابر آن صد هزار دينار طلا مزد بگيرد، آيا در اين فرض، كارگر احساس خستگي مي‏نمايد؟! زن جواب داد: نه. فاطمه (س) فرمودند: من نيز در برابر آموزشهايي كه انجام مي‏دهم چنين احساسي دارم، زيرا پاداش من به مراتب بيشتر است. (6)

اين حديث كه از تفسير امام حسن عسكري (ع) نقل شده، مي‏رساند كه زنان امت اسلامي مشكلات و سؤالات خويش را به حضرت فاطمه (س) مراجعه مي‏كرده و پاسخ لازم را مي‏گرفتند.

حتي احاديث زيادي داريم كه علاوه بر زنان، مردها نيز به طور مستقيم و يا از طريق همسرانشان از آن حضرت سؤالاتي نموده و احكام الهي را ياد مي‏گرفتند.

 

يا زهرا آيا من از شيعيان شما هستم!؟

 

يا زهرا آيا من از شيعيان شما هستم!؟ مردي زنش را به خدمت حضرت فاطمه (س) فرستاده و اين پرسش را سؤال نمود: «آيا من از شيعيان شما هستم يا نه؟»

حضرت جواب داد: «اگر تو به دستورات و گفته‏هاي ما عمل مي‏كني و از آنچه تو را ممنوع كرده‏ايم ترك مي‏نمايي، شيعه ما هستي وگرنه، نه.(7)

زن چون اين پيام را به شوهرش رسانيد، او شروع به گريه و ناله كرد و گفت: چه كسي از اين همه گناهان دوري مي‏كند؟ من كه چنين نيستم. بنابراين هميشه در آتش جهنم خواهم بود زيرا كسي كه شيعه اهل‏بيت نباشد طعمه ابدي آتش قهر خدا خواهد بود. (8)

زن، چون مرد خود را بسيار پريشان ديد، دوباره به خدمت فاطمه (س) برگشته و واكنش شوهرش را در برابر جواب آن حضرت، به اطلاع بي‏بي رسانيد. فاطمه (س) دوباره پيغام داد: به او بگو چنين فكر نكن، شيعيان ما از بهترين افراد اهل بهشت خواهند بود و دوستان ما نيز كه به مقام شيعه بودن نمي‏رسند، هميشه در آتش دوزخ نخواهند بود. گناهان آنان در اثر گرفتاري به بلاها و بيماريها در دنيا محو مي‏شود. بقاياي گناهانشان نيز در عرصه‏ي محشر- در اثر ترس و وحشت از آن صحنه- كم مي‏گردد و سپس در طبقات بالاي آتش جهنم نيز با عذاب محدود الهي پاك مي‏شوند، آنگاه با محبت و شفاعت ما نجات پيدا مي‏كنند. (9)

قابل توجه است كه فاطمه‏ي زهرا (س) پناه و مرجع فكري و مذهبي مسلمانان بود، حتي مسلمانان مرد نيز، كه نسبت به اهل‏بيت نزديك بودند، همچون زنان مسلمان به محضر فاطمه (س) شتافته و از حوزه‏ي علمي آن يادگار رسول خدا كسب فيض مي‏كردند و از اين طريق احاديث و رواياتي را از آن بزرگوار به ديگران انتقال مي‏دادند، كه سلمان، ابوذر، مقداد و... از اين گروه بودند، و ما برخي سخنان سلمان را، در بحثهاي گذشته، از آن حضرت نقل نموديم. علاوه بر اينها، سخنان دُرربار آن حضرت در جمع مهاجرين و انصار در مسجد رسول خدا و خطابه‏هاي آتشين وي در كنار زنان مدينه كه به عيادتش شتافته بودند و همچنين احتياجات ارزشمند و دشمن‏شكن آن شفيعه‏ي روز جزا، همه و همه، نشان آموزش و پرورش آن حضرت به حساب مي‏آيد، كه باعث بيداري و هدايت مؤمنين و خوار و زبوني منافقين و غاصبين خلافت مي‏گرديد.

 

علم و آگاهي فضه خادمه به واسطه تربيت‏ها و آموزشهاي حضرت زهرا

 

توجه خوانندگان عزيز را به خادم اهل‏بيت، حضرت فضه كه سالها از محضر فاطمه‏ي (س) كسب فيض كرد جلب مي‏كنم: فضه زني بود فقيه و دانا، كه عمر بن خطاب در حق او گفت: شَعْرَةٌ مِنْ آلِ اَبي‏طالِبٍ اَفْقَهُ مِنْ عَدِي.(10)

يك رشته موي آل ابي‏طالب فقيه‏تر و داناتر از تمام قبيله عدي است.

لازم به توضيح است كه خليفه در مقام قضاوت بين فضّه و شوهر او (سليك غطفان) اين جمله را گفت كه شوهر، از عدم موافقت فضّه در زوجيّت و مباشرت، شكوه داشت، در حالي كه فضّه در مقام استبراء و كشف حال دوران عادت ماهانه بود....(11)

مرحوم علامه مجلسي- رضوان‏اللَّه‏عليه- در مورد فضّه داستاني را نقل كرده، كه علم و آگاهيش را- كه قطره‏اي از علوم فاطمه‏ي زهرا مي‏باشد- ترسيم مي‏نمايد:

روزي يكي از زائران بيت خدا از قافله عقب ماند و در اين گيرودار متوجه زني شد كه او نيز راه گم كرده و نمي‏دانست كجا رود. مرد پرسيد: «تو كيستي؟» (من انت؟)

زن با خواندن آيه‏ي هشتاد و نه سوره‏ي زخرف به او تفهيم كرد كه چرا سلام نكردي؟ (12)

مرد: سلام عليك

زن: و عليك‏السّلام

مرد: در اين صحرا چه مي‏كني؟ «ما تصنعين ههنا؟»

زن: خدا هركسي را هدايت كند گمراه نمي‏شود. «و من يهدالله فماله من مضل». (13)

(او با خواندن اين آيه مرد را متوجه كرد كه گم شده است.)

مرد: تو از جن هستي يا از جنس بشر؟

زن: اي بني‏آدم! خود را مزين سازيد. «يا بني‏آدم خذوا زينتكم (14) يعني من از جنس بشر هستم.»

مرد: از كجا مي‏آيي؟

زن: از راه دور «ينادون من مكان بعيد؛(15) يعني از مدينه مي‏آيم.»

مرد: كجا مي‏روي؟

زن: براي افراد واجد شرائط واجب است به حج روند. «ولله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا.(16) (كنايه از اينكه عازم حج هستم.)

مرد: كي از خانه خارج شده‏اي.

زن: ما زمين و آسمان را در شش روز آفريده‏ايم. «و لقد خلقنا السموات والارض و ما بينهما في ستة ايّام (17) يعني شش روز است كه از مدينه خارج گشته‏ام.»

مرد: آيا ميل طعام داريد؟

زن: ما آنان را جسد و بي‏روح خلق نكرده‏ايم كه نيازي به خوردن نداشته باشند. «و ما جعلناهم جسدا لايأكلون الطعام (18) با اين تعبير و خواندن آيه مي‏رساند كه نياز به غذا و خوردن دارد.» مرد به او غذا داد و سپس گفت: كمي با شتاب حركت كن.

زن: خداوند هركسي را به اندازه قدرتش مكلف ساخته. «لايكلف اللَّه نفساً إلا وسعها (19) يعني بيش از اين توانايي ندارم.»

مرد: پس بيا تو را نيز به مركب خود سوار كنم.

زن: اگر در عالم دو خلق وجود داشت باعث فساد مي‏شد. «لو كان فيهما آلهة الا اللَّه لفسدتا (20) آري سوار شدن زن و مرد به يك مركب خطرناك است.»

مرد از مركب خود پايين آمده و زن را بر آن سوار كرد. در اين هنگام زن اين آيه را خواند: «سبحان الذي سخّر لنا هذا (21) منزه است آن خدايي كه اين را براي ما مسخر كرد...» مرد مي‏گويد: بدين طريق خود را به قافله رسانديم، من از زن پرسيدم: آيا در ميان كاروان كسي را داري؟

او با خواندن آيه‏ي 26 سوره‏ي ص، 144 آل‏عمران، 12 مريم و 11 طه، كه به ترتيب، نامهاي مبارك حضرت داوود، حضرت محمد (ص)، حضرت يحيي و حضرت موسي عليهم‏السلام است مرا متوجه چهار پسر خود كرد كه اين نامها را داشتند.

من با صداي بلند كاروان را مخاطب قرار داده و نام اين افراد را خواندم، ناگاه ديدم چهار نفر جوان به نزد من آمدند، از زن پرسيدم آنان كيستند؟ او با خواندن آيه‏ي 46 سوره‏ي كهف به من فهماند كه آنان پسرانم هستند.

آن جوانان به خدمت آن زن رسيدند. جوانان فوق‏العاده محبت مي‏كردند، زن از آنان با خواندن آيه‏ي بيست و شش سوره‏ي قصص خواست كه به من نيكي كنند. جوانان نيز هدايا و اشيايي به عنوان تشكّر به من دادند...

من از آنان پرسيدم: اين زن كيست؟

آنان گفتند: اين مادر ما (فضّه)- خادمه‏ي فاطمه‏ي زهرا (س)- است، كه بيست سال تمام سخنان خويش را با خواندن قرآن مي‏رساند.

حالا شما خوانندگان عزيز توجه فرماييد كه اگر فضه- خادمه زهرا- چنين باشد، معلم و مربي او كه تمام فضائل اخلاقي و كمالات انساني و علوم سرشار خويش را از منبع فيض بي‏منتهاي الهي كسب كرده و در دامن پر مهر نبوت و رسالت تربيت شده و شايستگي همسري ولايت و مادري امامت گرديده است چگونه بوده است؟!

 

پي نوشت ها:

1ـ عوامل، ج 11، ص 78.

2ـ بحارالانوار، ج 43، ص 84.

3ـ اصول كافي، ج 1، ص 458، ح 1.

4ـ وسائل‏الشيعه، ج 14، ص 43، ح 7، عوالم، ج 11، ص 179، بحار، ج 43، ص 54.

5ـ بحارالانوار، ج 43، ص 92: «سأل رسول‏اللَّه اصحابه عن المرأة ماهي؟ قالوا عورة، قال فمتي تكون ادني من ربّها؟ فلم يدروا فلمّا سمعت فاطمة ذلك قالت: ادني ماتكون من ربّها ان تلزم قعر بيتها، فقال رسول‏اللَّه: انّ فاطمة بضعة منّي. »

6ـ رياحين‏الشريعه، ج 2، ص 131- منيةالمريد، ص 20.

7ـ ان كنت تعمل بما امرناك و تنهي عمّا زجرناك عنه فانت من شيعتنا و الا فلا. »

8ـ يا ويلي و من ينفك من الذنوب والخطايا، فانا اذا خالد في النار، فانّ من ليس من شيعتهم فهو مخلد في النّار.

9ـ بحارالانوار، ج 68، ص 155.

10ـ رياحين‏الشريعة، ج 2، ص 317 نقل از: خصايص فاطميّه.

11ـ «قبيله عدي» فاميل و قبيله‏ي خود خليفه بوده است.

12ـ و قل سلام فسوف يعلمون.

13ـ زمر/ 37.

14ـ اعراف/ 31.

15ـ فصلت/ 44.

16ـ آل‏عمران/ 97.

17ـ ق/ 38.

18ـ انبياء/ 8.

19ـ بقره/ 286.

20ـ انبياء/ 22.

21ـ زخرف/ 13.

 

 منبع: مرکز اطلاع رساني آل البيت(ع)


٠٨:٠٠ - دوشنبه ١٢ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ٤٢٧    /    تعداد نمایش : ٢٩٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





© Jbf-ar.org . All rights reserved.