شنبه ٠٥ خرداد ١٣٩٧
صفحه اصلی > مقالات 
نظرسنجی
به نظر شما جمعيت بانوان فرهيخته از چه قشري بايد باشد

دانشگاهي
حوزوي
افراد صاحب منصب
افراد برجسته در همه زمينه ها

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 498094
 بازدید امروز : 253
 کل بازدید : 1625724
 بازدیدکنندگان آنلاين : 15
 زمان بازدید : 0/0937
اخبار > اصل تشکيل سلسله پهلوي، پس از پايان جنگ جهاني اول و هم زمان با تلاش استعمار کهنه انگليس براي محکم کردن جا پاي خود در همه کشورهاي اسلامي، و با ترفندها و توطئه هاي عوامل آشکار و پنهان انگليس تحقق يافت.


  چاپ        ارسال به دوست

دهه فجر؛ بهار برفی ایرانیان

اصل تشکيل سلسله پهلوي، پس از پايان جنگ جهاني اول و هم زمان با تلاش استعمار کهنه انگليس براي محکم کردن جا پاي خود در همه کشورهاي اسلامي، و با ترفندها و توطئه هاي عوامل آشکار و پنهان انگليس تحقق يافت.

انقلاب هاي بزرگ دنيا که بعدها سرمنشا تحولات عظيمي در تمدن جديد بشري گرديده اند، هر يک داراي مفاهيمي کليدي هستند که فهم و شناخت آن ها براي نسل هاي بعدي منجر به اعتلا و شکوفايي آن ها گرديده و مي گردد. انقلاب اسلامي ايران نيز از زمره اين انقلاب هاست به گونه اي که حتي به زعم برخي از انديشمندان علاوه برتاثيرات داخلي، تاثيرات بين المللي شگرفي را به دنبال داشته، آن ها به مطالعه و تحليل و نقد و برسي آن همت گماشته اند.
 
تعريف واژه انقلاب
 
انقلاب از کلمه قلب و به معني دگرگوني و زير و رو شدن بر وزن انفعال است. اصولا هر واژه اي که بر اين وزن باشد(انفعال) متابعه، پذيرش و لازم بودن را مي رساند. لذا مي توان انقلاب را پذيرش قلب و پذيرش دگرگوني تعريف نمود. از نظر اصطلاحي نيز انقلاب به انواع دگرگوني تقسيم بندي مي شود؛ انقلاب سياسي، انقلاب فرهنگي، انقلاب اقتصادي، انقلاب علمي و ... .
 
زمينه هاي تشکيل سلسله پهلوي و شکل گيري نهضت اسلامي:
 
اصل تشکيل سلسله پهلوي، پس از پايان جنگ جهاني اول و هم زمان با تلاش استعمار کهنه انگليس براي محکم کردن جا پاي خود در همه کشورهاي اسلامي، و با ترفندها و توطئه هاي عوامل آشکار و پنهان انگليس تحقق يافت. توجه به حوادث مهم آن روز جهان اسلام نشان مي دهد که استعمار پير انگليس با تشکيل کشور شوروي برمبناي نظريه کمونيسم و در نتيجه، ظاهرا خارج شدن رقيب عمده آن از صحنه تحولات جهاني، زنجيره جديدي را به دور حرکت اسلامي خواهي و نهضت بيداري مسلمين مي بست. انقراض خلافت عثماني و تجزيه مناطق بزرگ و قدرتمند اسلامي به کشورهاي کوچک با حکومت هاي تحت سلطه دست نشانده يا وابسته، سرکوب حرکت ها و نهضت هاي اسلامي در شبه قاره و در ايران نيز، تاسيس سلسله پهلوي و روي کار آمدن رضا خان حلقه هاي اين زنجيره بود. امروز با بررسي و تحليل حتي نه چندان عميق در تاريخ يکصد ساله اخير ايران، اين مطلب کاملا روشن است که روي کار آمدن سلسله پهلوي، جز با طرح اوليه انگليس و با مساعدت آن نبوده است. اعتراف بنگاه سخن پراکني انگليس در هنگام عزل رضا خان و اعترافات و خاطرات سردمداران و نزديکان به رضاشاه که بعدها منتشر شد، جاي هيچ گونه ابهام و ترديدي در اين مورد باقي نمي گذارد. شايد بتوان اين مقطع تاريخ را، زمان انعقاد نطفه انقلاب اسلامي ايران دانست. اگر چه از سه دهه قبل از اين، حرکت هاي اسلام خواهي مردم ايران، در برابر سلطنت قاجار، موجب نهضت هاي موثري در تاريخ ايران شد، ولي تجربيات حاصل از آن حوادث هم زمان با تشديد فشار و خفقان داخلي و هم سويي روزافزون برنامه ها و اقدامات رضاخان با سياست هاي استعماري، زمينه هاي مقاومت و حرکت اسلامي مردم را بيش از پيش فراهم ساخت. دوران حکومت رضاخان مبارزه جدي و بي محاباي او با ارزش هاي ديني و هويت اسلامي جامعه ايران بود. کشف حجاب اجباري زنان، ايجاد محدوديت براي روحانيت و حوزه هاي علميه، پي گيري توطئه جدايي دين از سياست، فرمايشي ساختن انتخابات مجلس نمايندگان و ايجاد جو رعب و وحشت در جامعه، مبارزه آشکار با همه مظاهر و شعائر ديني و اجراي اين همه به عنوان حرکت به سوي تمدن و ترقي، در درون جامعه ايران، موجب توجه بيشتر به ارزش هاي ديني و شکل گيري تشکل هاي جدي اسلامي و نيز توجه جدي تر روحانيت به مسائل جامعه و نظام دهي مبارزه اي عميق و پايدار با جريان حاکم شد.
 
امام خميني(ره) و قدرت عظيم معماري و هدايت انقلاب اسلامي:
 
انقلاب، يک واقعيت است و براي تحقق آن، نيروها و عوامل واقعي و عيني، لازم است. زمينه هاي يک انقلاب، تا وقتي در عينيت، مورد بهره برداري واقع نشود، نمي تواند اين حرکت را تحقق بخشد. نيروي اصلي و حقيقي عمل کننده و ايجاد کننده انقلاب و مردم و توده هاي جامعه هستند. اگر مردم نخواهند، انقلابي محقق نخواهد شد. اما مردم، آحاد پراکنده اي هستند که به محوري جامع و قوي، براي وحدت حقيقي و واقعي نياز دارند. اين جاست که رهبري يک انقلاب، به عنوان يکي از عوامل مهم که اهميت و تاثير ساير عوامل هم تا حدود زيادي وابسته بدان مي شود اهميت خود را مي نماياند. همه عوامل و زمينه هاي پيش گفته، در صورتي که به عنون“مواد خام” و“لوازم اوليه” براي انقلاب، در اختيار رهبري لايق، کاردان، مقتدر و صلاحيت دار قرار نگيرد، ضايع خواهد شد و به بار نخواهد نشست. همان طور که بذر خوب، زمين مناسب، نور لازم، آب مورد نياز و ساير لوازم براي کشت و کار تا وقتي در اختيار يک باغبان ماهر و دلسوز قرار نداشته باشد، خود بخود به نهال برومند و بارده تبديل نخواهد شد. امام خميني(ره) در جريان انقلاب اسلامي ايران، بمانند معمار چيره دستي که مصالح ساختمان را خوب مي شناسد، از نقشه ها به خوبي اطلاع دارد و امکانات بالقوه و بالفعل انقلاب را به درستي ارزيابي کرده است. با به کارگيري همه عوامل و زمينه هاي موجود و با جمع کردن و استفاده از هر آن چه به کار پيروزي انقلاب و به بار نشستن آن مي آيد، به بهترين وجه بزرگ ترين فرصتي را که يک رهبر مي تواند در خطيرترين موقعيت ها به ملت خود بنمايد، انجام داد. حق عظيم امام(ره) نه فقط بر مردم ايران بلکه بر امت اسلامي، حقي عظيم فراموش نشدني است. در اين مجال فقط به بيان دو ويژگي مهم در رهبري امام خميني(ره) پرداخته مي شود؛ يکي اينکه فکر و انديشه انقلاب اسلامي در امام خميني، ريشه و سابقه اي ديرينه و اعتقادي داشت. در سال(۱۳۴۱ ه. ش) که اولين حرکت هاي صريح انقلابي امام آغاز شد کمي بيش از ۶۰ سال از سن امام مي گذشت و او را در آن زمان، فقيهي متبحر، مفسري محقق، عارفي وارسته، فيلسوفي توانا و مجتهدي جامع الشرايط بود. شروع انقلاب براي امام(ره) و انگيزه حرکت او، از سرجواني، غرور و خامي نبود، او براي کسب قدرت و شهرت، حرکت خود را شروع نمي کرد. دنياطلبي، براي او مطرح نبود. بلکه مي توان گفت در زماني که امام حرکت را آغاز کرد، حضور و دخالت صريح و مستقيم او در مسائل اجتماعي، آن هم به صورت مخالفت جدي و آشکار با ابرقدرت آمريکا و نظام شاهنشاهي، به وجهه و حيثيت علمي و معنوي امام(ره) لطمه مي زد. بنابراين براي شخصيت عظيمي هم چون او، شروع اين حرکت يک نوع فداکاري معنوي و حيثيتي هم تلقي مي شد، علاوه بر اين که خطر جاني هم حتمي مي نمود. مهم تر از آن، اين که امام خميني، از يک حرکت معنوي و عرفاني، به اين حرکت اجتماعي و سياسي رسيده بود. او سي سال قبل از شروع نهضت، به نگارش کتاب هاي عميق و دقيق عرفاني، فقهي و اعتقادي پرداخته بود؛ آثاري که امروزه هم چنان به عنوان متون معتبر و عميق علمي، مطرح مي باشند. او انسان خود ساخته و متخلق، عابد، عارف، وارسته و عالمي بود که جز با انگيزه الهي و معنوي دست به حرکت سياسي نزد و در مقطع پيروزي انقلاب اسلامي نيز، پذيرفتن رهبري انقلاب و پس از آن پذيرفتن رهبري يک نظام نوپا که با انبوهي از مشکلات و توطئه هاي داخلي و خارجي مواجه بود، با انگيزه انجام وظيفه و خدمت به خلق در راه خدا، انجام مي شد. بنابراين انديشه انقلاب اسلامي در وجود امام خميني، مبتني بر عرفان و علم و تقواي عميق الهي بود و اين خصوصيت، در هيچ نهضت و حرکت انقلابي ديگري، جز نهضت انبياء عظام الهي مشاهده نمي شود. بنابراين در بهمن ۱۳۵۷ زنان و مردان، زنگارهاي دروني را زدودند و يک دل و يک زبان فرياد برآوردند و گام در راهي نهادند که امام حسين(ع) آغازگر آن در ماه محرم بود. امام و يارانش با تکيه بر اريکه ولايت الهي، عزت را بر ذلت ترجيح دادند و با نثار جان و مال، نام اسلام را تا ابد زنده نگه داشتند و ملت ايران نيز چنين کردند و تا ابد نيز محرم را در درون وجودشان زنده نگاه خواهند داشت با هر قلدر و زورمندي به نبرد برخواهند خاست تا پرچم پرافتخار اسلام در پهنه گيتي به اهتزاز درآيد.
 
نويسنده: عباس فغاني
منبع: روزنامه رسالت


٠٠:٢٤ - شنبه ٢١ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ٣٩٤٢    /    تعداد نمایش : ٢٨٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





© Jbf-ar.org . All rights reserved.