سه شنبه ٢٩ آبان ١٣٩٧
صفحه اصلی > مقالات 
تازه هاي بخش
نظرسنجی
به نظر شما جمعيت بانوان فرهيخته از چه قشري بايد باشد

دانشگاهي
حوزوي
افراد صاحب منصب
افراد برجسته در همه زمينه ها

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 550174
 بازدید امروز : 201
 کل بازدید : 1782406
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 0/2338
اخبار > پيش از حضرت علي(ع) افرادي مانند ابوبکر و عمر آمادگي خود را براي ازدواج با دختر پيامبر(ص) اعلام کرده بودند وهر دو از پيامبر يک پاسخ شنيده بودند و آن اين که در باره ازدواج زهرا منتظر وحي الهي است.


  چاپ        ارسال به دوست

ازدواج علي(ع) با فاطمه(س)

پيش از حضرت علي(ع) افرادي مانند ابوبکر و عمر آمادگي خود را براي ازدواج با دختر پيامبر(ص) اعلام کرده بودند وهر دو از پيامبر يک پاسخ شنيده بودند و آن اين که در باره ازدواج زهرا منتظر وحي الهي است.

حضرت علي(ع)، بنابر امر الهي وسنت حسنه اسلامي، بر آن مي شود که در بحران جواني به کشتي زندگاني خود سکونت و آرامش بخشد. اما شخصيتي چون حضرت علي(ع) هرگز در همسر گزيني به يک آرامش نسبي وموقت اکتفا نمي کند و آفاق ديگر زندگاني را از نظر دور نمي دارد. از اين رو خواستار همسري مي شود که از نظر ايمان و تقوي و دانش و بينش و نجابت و اصالت«کفو» و هم شأن او باشد. چنين همسري جز دختر رسول خدا حضرت فاطمه زهرا(س) که به همه خصوصيات او از هنگام تولد تا آن زمان کاملا آشنايي داشت، کسي ديگر نبود.
 
خواستگاران حضرت زهرا(س)
 
پيش از حضرت علي(ع) افرادي مانند ابوبکر و عمر آمادگي خود را براي ازدواج با دختر پيامبر(ص) اعلام کرده بودند وهر دو از پيامبر يک پاسخ شنيده بودند و آن اين که در باره ازدواج زهرا منتظر وحي الهي است. آن دو که از ازدواج با حضرت زهرا نوميد شده بودند با سعد معاذ رئيس قبيله اوس به گفتگو پرداختند و آگاهانه دريافتند که جز حضرت علي(ع) کسي شايستگي ازدواج با حضرت زهرا(س) را ندارد و نظر پيامبر(ص) نيز به غير او نيست. از اين رو دسته جمعي در پي حضرت علي(ع) رفتند و سرانجام او را در باغ يکي از انصار يافتند که با شتر خود مشغول آبياري نخل ها بود. آنان روي به علي کردند و گفتند: اشراف قريش از دختر پيامبر(ص) خواستگاري کرده اند و پيامبر در پاسخ آنان گفته است که کار زهرا منوط به اذن خداست و ما اميدواريم که اگر تو(با سوابق درخشان و فضايلي که داري) از فاطمه خواستگاري کني پاسخ موافق بشنوي و اگر دارايي تو اندک باشد ما حاضريم تو را ياري کنيم. با شنيدن اين سخنان ديدگان حضرت علي(ع) را اشک شوق فرا گرفت و گفت: دختر پيامبر(ص) مورد ميل و علاقه من است. اين را گفت و دست از کار کشيد و راه خانه پيامبر را، که در آن وقت نزد ام سلمه بسر مي برد، در پيش گرفت. هنگامي که در خانه رسول اکرم را کوبيد پيامبر فورا به ام سلمه فرمود: برخيز و در را باز کن که اين کسي است که خدا و رسولش او را دوست مي دارند. ام سلمه مي گويد: شوق شناسايي اين شخص که پيامبر او را ستود آن چنان بر من مستولي شد که وقتي برخاستم در را باز کنم نزديک بود پايم بلغزد. من در را باز کردم وحضرت علي(ع) وارد شد ودر محضر پيامبر(ص) نشست، اما حيا و عظمت محضر پيامبر مانع از آن بود که سخن بگويد، لذا سر به زير افکنده بود و سکوت بر مجلس حکومت مي کرد. تا اين که پيامبر(ص) سکوت مجلس را شکست و گفت: گويا براي کاري آمده اي؟ حضرت علي(ع) در پاسخ گفت: پيوند خويشاوندي من با خاندان رسالت و ثبات و پايداريم در راه دين و جهاد و کوششم در پيشبرد اسلام بر شما روشن است.
پيامبر(ص) فرمود: تو از آن چه که مي گويي بالاتر هستي. حضرت علي(ع) گفت: آيا صلاح مي دانيد که فاطمه را در عقد من در آوريد؟(1) حضرت علي(ع) در طرح پيشنهاد خود بر تقوا و سوابق درخشان خود در اسلام تکيه مي کند و از اين طريق به همگان تعليم مي دهد که ملاک برتري اين است نه زيبايي و ثروت و منصب. پيامبر اکرم(ص) از اصل آزادي زن در انتخاب همسر استفاده کرد و در پاسخ حضرت علي(ع) فرمود: پيش از شما افراد ديگري از دخترم خواستگاري کرده اند و من درخواست آنان را با دخترم در ميان نهاده ام ولي در چهره او نسبت به آن افراد بي ميلي شديدي احساس کرده ام. اکنون درخواست شما را با او در ميان مي گذارم، سپس نتيجه را به شما اطلاع مي دهم. پيامبر(ص) وارد خانه زهرا(س) شد و او برخاست و ردا از دوش آن حضرت برداشت و کفش هايش را از پايش در آورد و پاهاي مبارکش را شست و سپس وضو ساخت و در محضرش نشست. پيامبر سخن خود را با دختر گراميش چنين آغاز کرد: علي فرزند ابوطالب از کساني است که فضيلت و مقام او در اسلام بر ما روشن است و من از خدا خواسته بودم که تو را به عقد بهترين مخلوق خود در آورد و اکنون او به خواستگاري تو آمده است؛ در اين باره چه مي گويي؟ در اين هنگام زهرا(س) در سکوت عميقي فرو رفت ولي چهره خود را از پيامبر (ص) برنگرداند و کوچکترين ناراحتي در سيماي او ظاهر نشد. رسول اکرم(ص) از جاي برخاست و فرمود: «الله اکبر سکوتها اقرارها» يعني: خدا بزرگ است؛ سکوت دخترم نشانه رضاي اوست.(2)
 
هم شأني روحي و فکري و اخلاقي
 
درست است که در آيين اسلام هر مرد مسلمان کفو و هم شأن مسلمان ديگري است و هر زن مسلمان که در عقد مرد مسلماني در آيد با هم شأن خود پيمان زناشويي بسته است، ولي اگر جنبه هاي روحي و فکري را در نظر بگيريم بسياري از زنان هم شان برخي مردان نيستند و بالعکس. مردان مسلمان شريف و اصيل که از ملکات عالي انساني و سجاياي اخلاقي و دانش و بينش و سيع برخوردارند بايد با زناني پيمان زناشويي ببندند که از نظر روحيات و سجاياي اخلاقي هم شأن و مشابه آنان باشند. اين امر در باره زنان پاکدامن و پرهيزگار که از فضايل اخلاقي و انديشه و بينش بلند برخوردارند نيز حکم فرماست. هدف عمده ازدواج، که برقراري سکونت و آرامش خاطر در طول زندگي است، جز با رعايت اين نکته تامين نمي شود و تا يک نوع مشابهت اخلاقي و محاکات روحي و جذبه رواني بر محيط زندگي سايه نگستراند پيوند زناشويي فاقد استواري لازم خواهد بود. با توجه به اين بيان، حقيقت خطاب الهي به پيامبر اکرم(ص) روشن مي شود که فرمود: «لو لم اخلق عليا لما کان لفاطمة ابنتک کفو علي وجه الارض»(3) اگر علي را نمي آفريدم، براي دختر تو فاطمه هرگز در روي زمين هم شأني نبود. به طور مسلم مقصود از اين کفويت هم شأني مقامي و روحي است.
 
هزينه عقد و عروسي
 
تمام دارايي حضرت علي(ع) در آن زمان منحصر به شمشير و زرهي بود که مي توانست به وسيله آن ها در راه خدا جهاد کند و شتري نيز داشت که با آن در باغستان هاي مدينه کار مي کرد و خود را از ميهماني انصار بي نياز مي ساخت. پس از انجام خواستگاري و مراسم عقد وقت آن رسيد که حضرت علي(ع) براي همسر گرامي خود اثاثي تهيه کند و زندگي مشترک خود را با دختر پيامبر آغاز کند. پيامبر اکرم(ص) پذيرفت که حضرت علي(ع) زره خود را بفروشد و به عنوان جزئي از مهريه فاطمه(س) در اختيار پيامبر بگذارد. زره به چهارصد درهم به فروش رفت. پيامبر قدري از آن را در اختيار بلال گذاشت تا براي زهرا عطر بخرد و باقي مانده را به عمار ياسر و گروهي از ياران خود داد تا براي فاطمه و علي لوازم منزل تهيه کنند. از صورت جهيزيه حضرت زهرا(س) مي توان به وضع زندگي بانوي بزرگوار اسلام به خوبي پي برد. فرستادگان پيامبر(ص) از بازار باز گشتند و آن چه براي حضرت زهرا(س) تهيه کرده بودند به قرار زير بود: 1- پيراهني به بهاي هفت درهم 2- يک روسري به بهاي يک درهم 3- قطيفه مشکي که تمام بدن را نمي پوشانيد 4- يک تخت عربي از چوب وليف خرما 5- دو تشک از کتان مصري که يکي پشمي و ديگري از ليف خرما بود 6- چهار بالش، دو تا از پشم ودو تاي ديگر از ليف خرما 7- پرده 8- حصير هجري 9- دست آس 10- طشت بزرگ 11- مشکي از پوست 12- کاسه چوبي براي شير 13- ظرفي از پوست براي آب 14- آفتابه 15- ظرف بزرگ مسي 16- چند کوزه 17- بازوبندي از نقره. ياران پيامبر وسايل خريداري شده را بر آن حضرت عرضه کردند و پيامبر، در حالي که اثاث خانه دختر خود را زير ورو مي کرد، فرمود: «اللهم بارک لقوم جل آنيتهم الخزف». يعني: خداوندا، زندگي را بر گروهي که بيشتر ظروف آن ها را سفال تشکيل مي دهد مبارک گردان.(4)
 
مهريه حضرت زهرا(س)
مهريه دختر پيامبر(ص) پانصد درهم بود که هر درهم معادل يک مثقال نقره بود.(هر مثقال 18 نخود است). مراسم عروسي دختر گرانمايه پيامبر اکرم(ص) در کمال سادگي و بي آلايشي برگزار شد. يک ماه از عقد پيمان زناشويي مي گذشت که زنان رسول خدا به حضرت علي گفتند: چرا همسرت را به خانه خويش نمي بري؟ حضرت علي(ع) در پاسخ آنان آمادگي خود را اعلام کرد. ام ايمن شرفياب محضر رسول خدا (ص) شد و گفت: اگر خديجه زنده بود ديدگان او از مراسم عروسي دخترش فاطمه روشن مي شد. پيامبر(ص) وقتي نام خديجه را شنيد چشمان مبارکش از اشک پر شد و گفت: او مرا هنگامي که همه تکذيبم کردند تصديق کرد و در پيشبرد دين خدا ياريم داد و با اموال خود به گسترش اسلام مدد رساند.(5) ام ايمن افزود: ديدگان همه را با اعزام فاطمه به خانه شوهر روشن کنيد. رسول اکرم(ص) دستور داد که يکي از حجره ها را براي زفاف زهرا آماده سازند و او را براي اين شب آرايش کنند.(6) زمان اعزام عروس به خانه داماد که فرا رسيد، پيامبر اکرم(ص) حضرت زهرا را به حضور طلبيد. زهرا(س)، در حالي که عرق شرم از چهره اش مي ريخت، به حضور پيامبر رسيد و از کثرت شرم پاي او لغزيد و نزديک بود به زمين بيفتد. در اين موقع پيامبر(ص) در حق او دعا کرد و فرمود: «اقالک الله العثرة في الدنيا و الآخرة». خدا تو را از لغزش در دو جهان حفظ کند. سپس چهره زهرا را باز کرد و دست او را در دست علي نهاد و به او تبريک گفت و فرمود: «بارک لک في ابنة رسول الله يا علي نعمت الزوجة فاطمة». سپس رو کرد به فاطمه و گفت: «نعم البعل علي». آن گاه به هر دو دستور داد که راه خانه خود را در پيش گيرند و به شخصيت برجسته اي مانند سلمان دستور داد که مهار شتر زهرا(س) را بگيرد و از اين طريق جلالت مقام دختر گراميش را اعلام داشت. هنگامي که داماد و عروس به حجله رفتند، هر دو از کثرت شرم به زمين مي نگريستند. پيامبر اکرم(ص) وارد اطاق شد و ظرف آبي به دست گرفت و به عنوان تبرک بر سر و بر اطراف بدن دخترش پاشيد و سپس در حق هر دو چنين دعا فرمود: «اللهم هذه ابنتي و احب الخلق الي اللهم و هذا اخي واحب الخلق الي اللهم اجعله وليا و...».(7) پروردگارا، اين دختر من و محبوب ترين مردم نزد من است. پروردگارا، علي نيز گرامي ترين مردم نزد من است. خداوندا، رشته محبت آن دو را استوارتر فرما و... .
 
پي نوشت ها:
1- حضرت علي(ع) در امر خواستگاري از يک سنت اصيل پيروي مي کند. در حالي که هاله اي از حيا او را فرا گرفته است. شخصا و بي هيچ واسطه اي اقدام به خواستگاري مي کند؛ و اين نوع شجاعت روحي توام با عفاف، شايان تقدير است.
2- کشف الغمة، ج 1، ص 50.
3- بحار الانوار، ج 43، ص 9.
4- بحار الانوار، ج 43، ص 94؛ کشف الغمة، ج 1، ص 359. بنابه نوشته کتاب اخير، همه اثاث منزل حضرت زهرا(س) به 63 درهم خريداري شد.
5- بحار، ج 43، ص 130.
6- همان، ص 59.
7- بحار، ج 43، ص 96.
 
منبع: سايت حوزه


٠٧:٤٨ - دوشنبه ٢٢ مرداد ١٣٩٧    /    شماره : ٣٢٦٩    /    تعداد نمایش : ٥١٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





© Jbf-ar.org . All rights reserved.