يکشنبه ٠١ مهر ١٣٩٧
صفحه اصلی > مقالات 
نظرسنجی
به نظر شما جمعيت بانوان فرهيخته از چه قشري بايد باشد

دانشگاهي
حوزوي
افراد صاحب منصب
افراد برجسته در همه زمينه ها

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 533513
 بازدید امروز : 924
 کل بازدید : 1730924
 بازدیدکنندگان آنلاين : 5
 زمان بازدید : 0/4062
مقالات


منشاء زنجير زني، سينه زني، تعزيه و علامت از كدام فرهنگ و ملل است؟
اصل سنت «سينه زني» در ميان عرب ها رايج بوده و بعد ها به صورت موجود در آمده است . اين گونه عزاداري ابتدا به صورت فردي بوده و زماني كه سوگواري علني و گسترده شد- خصوصا در زمان صفويه – به شكل گروهي در آمده است.
« تعزيه»، عبارت است از مجسم كردن و نمايش دادن واقعه جانسوز عاشورا. ظاهرا اين نوع عزاداري در دوره كريم خان زند در ايران معمول و در زمان صفويه رايج شد و در زمان ناصر الدين شاه گسترش يافت منشا آن هم مشاهدات شاه در سفرهاي خود از تئاترهاي اروپا بوده كه اين امر، نمايش دهي را در واقعه عاشورا عيني ساخته است. بايد توجه داشت كه اجراي تعزيه، مخصوص ايران نبوده و در كشورهاي اسلامي و شيعي ديگري نيز سنت مورد توجه بوده است و با سبك هاي گوناگون و اعتقادات و مراسم مختلف و ابزار و ادوات ديگري اجرا مي شود؛ از جمله در هند و پاكستان كه رواج بيشتري دارد.
 ١٢:٤٨ - دوشنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
آثار و بركات عزاداري و گريه بر سيدالشهداء(ع)
«گريه» مظهر شديدترين حالات احساسي انسان است، و علت ها و انگيزه‏ هاي مختلفي دارد كه هر يك از آن ها نشان دهنده حالتي خاص است.
يكي ديگر از آثار و بركات مجالس عزاداري سيدالشهدا(ع) اين است كه مردم در سايه مراسم عزاداري به حقيقت اسلام آشنا شده و بر اثر تبليغات وسيع و گسترده‏اي كه همراه با اين مراسم انجام مي ‏گيرد، آگاهي توده مردم بيشتر شده و ارتباط شان با دين حنيف محكم تر و قوي تر مي‏ گردد چه اين كه قرآن و عترت دو وزنه نفيسي هستند كه هرگز از يكديگر جدا نمي‏ شوند و اين آگاهي در اقامه ماتم و مراسم سوگواري عترت رسول اكرم(ص) به خصوص امام حسين(ع) به آحاد مردم داده خواهد شد.
 ١٢:٤٠ - دوشنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
علل قيام امام حسين(ع)
يزيد به والي خود در مدينه نوشت: حسين و عبدالله بن زبير و عبدالله بن عمر را احضار نموده و از آن ها بيعت بگير و اگر بيعت نکردند آن ها را گردن بزن و سرشان را براي من به شام بفرست.
حکومت بني اميه از طريق احياي تعصبات قبيله اي و وادار کردن شعراي قبايل بر هجو قبيله رقيب، و نيز از طريق ايجاد اختلاف ميان اعراب اصيل و موالي، سعي مي کرد ريشه هاي وحدت اسلامي را متزلزل کند. در حالي که شکوه و عظمت اسلام وابسته به همين وحدت ميان امت اسلامي است.
 ١٢:٢٨ - دوشنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
پيروزي خون بر شمشير و بقاي دين
مذهب و تمدن امروز بشر مديون قيام عاشورا است. آيـا بـا وجـود حكومت هايي سفاك و بي اعتقاد و تابع جاهليت، كه اصـل وحي الهي و نبوت محمدي را منكر بودند، مانند حكومت يزيد و ولـيد بن يزيد بن عبدالملك و... اسلام بر جاي مي ماند
اگر قيام عاشورا نبود، ابوسفيانيان قلم سرخ بر رخسار وحي و قرآن مي كشيدند. يـزيد گمان مي كرد با كشتن حسين و يارانش مي تواند اساس وحي را بـرچـيند و به شعار پوسيده و آرمان جاهلانه جدش ابوسفيان و پدرش معاويه لباس تحقق بپوشاند. قـيام خون بار عاشورا گذشته از اين كه روحيه آزادي خواهي و ستم سـوزي و پـيكار با خودكامگي و استبداد را در دل هاي مستعد زنده كـرد و مـنشا پيدايش نهضت هاي بي شماري عليه استكبار و استعمار گـرديـد
 ١٢:١٢ - دوشنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
فرهنگ عاشورا در سيره معصومين(ع)
نهضت امام حسين‏(ع) نهضتي مقدس، متعالي و روحاني بود. پاكي، خلوص، بي‏ اعتنايي به دنيا، بري بودن از اغراض شخصي و آز و جاه‏ طلبي و خودخواهي از ويژگي هاي اين قيام است.
انقلاب آن حضرت درس قسط، عدالت، توحيد، شرافت، ايثار و فداكاري به مردم داد. فرزند پيامبر(ص) با خون خويش درخت اسلام را كه رو به خشكيدگي گذاشته بود، آبياري كرد و در تاريكي ظلم و فساد بني‏ اميه درخششي بوجود آورد كه آن محيط ظلماني را نور و روشنايي بخشيد و بزرگراه سعادت را نمايان كرد
 ١٢:٠٦ - دوشنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
گريه در فرهنگ شيعه چه جايگاهي دارد كه اين همه بر آن تاكيد شده است؟
گريه غم و اندوه انعكاسي از ظلمتي كه فضاي درون را فرا گرفته ابراز مي كند . جنبه مثبت اين نوع گريه تنها تخليه درون است و به همين جهت است كه پس از آن، آدمي كمي احساس آرامش مي كند.
از آنجا كه از ديدگاه آيات قرآن و روايات ، محبوبان الهي در شمار دوستان حقيقي به شمار مي آيند و محبت به آنها محبت به خدا است؛ (نگا: دوست شناسي و دشمن شناسي درقرآن، فصل 3) در صورت فقدان ظاهري چنين محبوباني، مردان الهي گريان اند و گريه آنها در واقع به دليل هجراني است كه در مراتب پايين تر از محبوب ازلي و انسان هاي كامل براي آنان پيش آمده است.
 ٠٨:٠٥ - پنج شنبه ٢٣ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
عزای امام حسین(ع)
هيچ يك از تكاليف شرعي بدون حكمت نيست و منظور از عزاداري هم اين نبوده كه همدردي با حضرت زهرا(س) و پيامبر(ص) كنيم. هر اندازه گريه و زاري كنيم تسلّي خاطر آن ها نيست
ابن قولويه به سند معتبر از داود رقي روايت كرده است كه گفت روزي در خدمت حضرت صادق(ع) بودم كه آب طلبيد چون بياشاميد آب از ديده ‌هاي مباركش فرو ريخت و فرمود اي داود خدا لعنت كند قاتل حسين(ع) را، پس فرمود هر بنده‌اي كه آب بياشامد و ياد كند آن حضرت را و لعنت كند بر قاتل او البته حق تعالي صد هزار حسنه براي او بنويسد و صد هزار گناه از او رفع كند
 ٠٨:٥٩ - پنج شنبه ٢٢ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
زيارت عاشورا بخوانیم
در اين زيارت آمده است : ( فاسئل الله الذي اكرمني بمعرفتكم و معرفه اوليائكم و رزقني البرائه من اعدائكم، ان يجعلني معكم في الدنيا و الآخره و ان يثبت لي عندكم قدم صدق في الدنيا و الاخره).
در اين زيارت ، ريشه هاي ظلم هدف قرار مي گيرد: «فلعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور عليكم اهل البيت و لعن الله امة دفعتكم عن مقامكم و ازالتكم عن مراتبكم التي رتبكم الله فيها) ستمي كه در عاشورا تحقق يافت، در قلب تاريخ ستم ريشه دارد. اين ظلم يك حلقه از حلقه هاي ستمي است كه با انحراف مسير اصيل خلافت آغاز شد.
 ٠٨:٢٨ - پنج شنبه ٢٢ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
محرم آمد
از تعاليم ارزشمند کربلا، عمل به تکليف است. وقتي دعوت نامه هاي پياپي مردم کوفه به امام حسين(ع) رسيد، ايشان احساس تکليف کرد که برود. هر چند از سست عهدي آنان آگاه بود، ولي آن دعوت نامه ها و اعلام حمايت ها، تکليف آور بود.
لحظه به لحظه کربلا پيام و هدايت است. هر چهره در کربلا، بيانگر پيامي است. حجت در کربلا تمام است. نه هشتاد سالگي بهانه و توجيه گريز از مسئوليت است و نه نوجواني. در کربلا، انسان در زيباترين و زشت ترين چهره ممکن ايستاده است. پس کربلا آيينه انسان است. هر کس مي تواند خود را در کربلا ببيند. همه اسلام را در کربلا مي توان يافت. آيات قرآن يک جا در کربلا تفسير شد.
 ٠٨:٢٧ - چهارشنبه ٢١ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>
ملحقات توضيح المسائل كتاب امر به معروف و نهي از منكر
امر به معروف و نهي از منكر واجب كفايي مي ‏باشد، و در صورتي كه بعضي‏ از مكلفين قيام به آن مي ‏كنند، از ديگران ساقط است. و اگر اقامه معروف و جلوگيري از منكر موقوف بر اجتماع جمعي از مكلفين باشد، واجب است اجتماع كنند.
بيان مساله شرعيه كفايت نمي‏ كند در امر به معروف و نهي از منكر، بلكه‏ بايد مكلف امر و نهي كند. مگر آن كه مقصود از امر به معروف و نهي از منكر، از بيان حكم شرعي حاصل شود، و يا طرف مقابل از آن، امر و نهي بفهمد.
 ٠٩:٥٧ - پنج شنبه ١٥ شهريور ١٣٩٧ - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>





© Jbf-ar.org . All rights reserved.