شنبه ١٨ مرداد ١٣٩٩
سُبحانَكَ اللهُمَ وَ بِحمدِك لا الهَ الاّ اَنْتْ عَمِلْتُ سوء وَ ظَلَمْتُ نَفْسی وَ اِعْتَرِفْتُ بِذَنبی اِغْفرلیاِنَّكَ اَنْتَ اَلغَفور الرّحیمْصفحه اصلی > اخبار  
منو اصلی
عنوان
امام هادی (ع):
 
اِذَا کَانَ زَمانُ العَدلِ فیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرامٌ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءً حَتّی یَعلَمَ ذالِکَ مِنهُ و اِذَا کَانَ زَمانُ الجَورِ أَغلَبَ فیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لِأَحَدٍ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ خَیراً ما لَم یَعلَم ذالِکَ منهُ
 
هرگاه در جامعه، رعایت عدالت بیشتر از جور و ستم باشد؛ بد گمانی به مردم حرام است، مگر آن که از راه یقین محرز باشد؛ و، امّا اگر در برهه‌ای از زمان، ظلم و جور بر عدالت غلبه پیدا کند، خوش گمانی به همگان شایسته نیست جز آنجا که آدمی به نیک بودن شخصی علم و یقین دارد.
 
(مستدرک الوسائل، ج. ۹ ص. ۱۴۶)
عنوان

به راستی که خدا، جز بدانچه خودش را وصف کرده، وصف نشود. کجا وصف شود آن که حواس از درکش عاجز است، و تصورات به کُنه او پی نبرند، و در دیده‌ها نگنجد؟ او با همه نزدیکیاش دور است و با همه دوریاش نزدیک. کیفیت و چگونگی را پدید آورده، بدون این که خود کیفیت و چگونگی داشته باشد. مکان را آفریده، بدون این که خود مکانی داشته باشد. او از چگونگی و مکان بر کنار است. یکتای یکتاست، شکوهش بزرگ و نام‌هایش پاکیزه است

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 527556
 بازدید امروز : 379
 کل بازدید : 2325107
 بازدیدکنندگان آنلاين : 5
 زمان بازدید : 0/2187
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
عضويت جديد
اخبار > زگهواره تا گور آماده ظهور


  چاپ        ارسال به دوست

زگهواره تا گور آماده ظهور

زگهواره تا گور آماده ظهور

از جمله بنیادی ترین و اصولی ترین اعتقادات شیعه، بحث انتظار و ظهور منجی است. این انتظار خود دارای آثار و جنبه های مثبت زیادی است كه مهم ترین آن ها گسترش امید و پویایی معطوف به هدف است. این پویایی و امید باعث به جریان افتادن نیروهای نهفته و سرمایه های راكد می گردد و در مسیر خود انسان را به خلوص نیت و معنا یافتگی زندگی می رساند كه نتیجه مستقیم آن، بالا رفتن قدرت عمل انسان در برابر ناملایمات و سختی های پیش رو برای متعالی شدن بوده، انسان را از مرحله رنج های حقیر مادی به گام نهادن در رنج های عظیم معنوی، استقرار وحدت و همبستگی، مراقبت دایمی و سلامت اخلاقی اجتماع سوق می دهد.[1] حركت در این مسیر و رسیدن به كمال مطلوب یعنی تحقق ظهور منجی، نیاز به زمینه سازی هایی دارد كه بخش مهمی از آن ها در گرو تربیت نیروهای زبده انسانی است. تربیت در لغت به معنای پرورانیدن و به فعلیت رسانیدن نیروهای بالقوه آمده است[2] و در اصطلاح به فرایندی كه نتیجه اش تغییر رفتار فرد(اعم از ظاهری و باطنی) و كسب هنجارهای مورد قبول باشد، اطلاق می گردد.[3] دین به مجموعه عقاید انسان در باب روابط او با مبدا وجود و التزام بر سلوك و رفتار بر مقتضای آن عقاید گفته می شود [4] كه خود دارای سه عنصر مهم شناخت- كه همان علم به اصول ضروری دین بوده و از راه استدلال و برهان عقلی به دست می آید- ایمان- كه التزام قلبی انسان به باورهای دینی استـ و عمل به گزاره های تجویزی و احكام دینی كه هر دو نتیجه مستقیم شناخت، است- می باشد[5] كه در این مرحله متربی به كمالی كه مد نظر مربی است، یعنی قرب و نزدیكی به پروردگار دست یافته است. حركت بعدی، سوق دادن متربی به سمت آمادگی برای ظهور، باورپذیری اندیشه مهدوی و انتظار، ایجاد امیدزایی و هدف گیری برای دور خیزهای بلند تاریخی است.[6] در این رابطه(تربیت متربی برای ظهور) به چند فرایند مهم باید توجه داشت: اولین نكته، فضا سازی هم گام با كار مستقیم فردی است. جدی گرفتن وجود مبارك امام زمان(عج) و عدم سهل انگاری در این رابطه از نكات مهم می باشد.[7] نكته دوم: تاثر و تغییر رفتار و حالت در زمان یاد آوری و سخن گفتن از حضرت می باشد و انتقال معارف مهدوی(به معنای باز گو كردن احادیث مرتبط با آن بزرگوار برای متربی) در پرورش روحی او سهم بسزایی خواهد داشت.[8] توجه به ایام، ساعات و ادعیه خاص آن حضرت مانند نیمه شعبان، روز آغاز ولایت مداری ایشان و جمعه ها و بزرگداشت این ایام با اهدای هدیه و گل و پخش كردن شیرینی كه از جمله كارهای اثر گذار در پرورش شخص منتظر می باشند.

آشنایی با وظایف منتظران و آداب انتظار، قرائت دعا و دادن صدقه برای سلامتی امام و یاری گرفتن از ایشان در تمام شئون زندگی خاصه در هنگام روی آوردن دشواری ها[9] نیز خود موجب نزدیكی و محبت میان منتظِر و منتظَر خواهد شد. مقام معظم رهبری در همین رابطه فرموده اند: «اثبات مهدویت كار بسیار آسانی است... ایمان و اعتقاد مردم خوب است... تعمیق این ایمان كه مردم به امام زمان(عج) دارند كار بسیار ظریفی است و باید با شیوه های هنرمندانه تبلیغی وارد شد... و اگر بتوانید این عشق و محبت و سوز و گدازی را كه مردم به طور طبیعی نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم مردم، به خصوص جوانان با یك نگاه عالمانه همراه كنید[عالی است].»[10]

الف: خانواده: خانواده اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی در جامعه بشری است كه تاثیر گذاری آن بر اعضاء بسیار قوی است؛ به نحوی كه هر شخص اثر تربیتی خاص خود را بر افراد دیگر خانواده می گذارد. برای كار تربیتی در خانواده بیشتر باید به صورت غیر مستقیم عمل نمود و با بهره گیری از زمان ها و فضاهای ایجاد شده، قراردادن افراد خانواده در مكان های مرتبط می بایست در امر تربیت دینی و فرهنگ سازی انتظار كوشید. بهره گیری از داستان ها و بیان احادیث و روایات بازبانی متناسب با شرایط سنی و سطح فهم اعضا نیز خود كمك بزرگی در این زمینه خواهد بود. استفاده از تكنولوژی های روز و تهیه بازی ها و نرم افزارهای مورد تایید و متناسب با افراد خانواده مثل نرم افزارهای ویژه مهدویت، دعای ندبه، ترتیب دادن سفرهای سیاحتی و زیارتی و بیان ویژگی های دولت كریمه حضرت با زبانی متناسب می تواند بسیار تأثیرگذارباشد.

 

ب: آموزش و پرورش: اولین نهاد اجتماعی بعد از خانواده، مدرسه می باشد. از جمله برنامه های كار بردی كه می توان در این دوره و در راستای ترویج فرهنگ مهدوی و تربیت منتظر انجام داد، گنجاندن مطالب و معارف مهدوی اعم از آیات و روایات مهدویت، رجعت و ظهور، و داستان های گوناگون از غیبت صغری و كبری بوده كه به بیان نشانه ها و علایم ظهور، چگونگی تشكیل دولت كریمه و ویژگی های دولت كریمه، در دروس مربوط بپردازد. برگزاری اردوهای تفریحی، فرهنگی و هنری با موضوعات مرتبط، برگزاری جلسات مذهبی دعای ندبه، زیارت آل یاسین و... خواندن دعای عهد هر روز در برنامه های صبحگاهی نیز بی اثر نخواهد بود تزئین كلاس ها و سالن های مدرسه توسط دانش آموزان در اعیاد مهدوی؛ برگزاری برنامه های نمایشی، سرود، تواشیح به طور خودجوش و تشویق دانش آموزان به این امور و برنامه هایی از این دست می تواند در جای خود مكمل خوبی برای برنامه های خانواده می گردد.

 

ج: آموزش عالی: معمولا افراد وقتی پا به این مكان می گذارند دارای اعتقادات مهدوی هستند و به ظهور و زمینه سازی برای آن معتقدند؛ اما هجوم كانون های شبهه ساز در این مكان ها باعث تزلزل و خلل در اعتقادات دانشجویان می شود لذا باید در دانشگاه ها، نهادهایی برای پاسخ گویی به این شبهات و رفع آن ها ایجاد شوند و با ایجاد زمینه هایی چون جنبش نرم افزاری و اردوهای علمی ـ پژوهشی برای دانشجویان و نخبگان علمی، فرهنگی و استادان و پژوهشگران كمك كنند تا برای تثبیت، صیانت و محكم كردن این اعتقاد و همراه كردن آن با آگاهی، قدم های محكمی بردارند.

 

د: حوزه های علمیه: مهم ترین، اساسی ترین و تأثیر گذارترین نهاد آموزشی در زمینه مهدویت حوزه های علمیه هستند كه می توان گفت در این زمینه هر چه از گذشته تاكنون به دست ما رسیده است، در پرتو تلاش های این نهاد فرهنگی، آموزشی و دینی است. وظیفه تبیین  و نشر فرهنگ مهدوی، بیانی علمی و نوین و  ایجاد خط مشی فكری برای افراد جامعه در مرحله اول بر عهده ایشان است. افرادی كه در حوزه های علمیه مشغول به كارند، در مركز شبكه انتظار قرار دارند؛ تولید فكر، شبهه شناسی و رد آن، بیان مسأله به صورت علمی یا ساده با توجه به نوع مخاطب، انجام كارها و فعالیت های عملی مثل نوشتن مقالات، كتاب، نمایشنامه، فیلمنامه و... ایجاد سایت های متنوع و مناسب در اینترنت برای بیان فراگیر موضوع مهدویت و آشنا كردن كاربران در سراسر دنیا با این اندیشه و نیز خودسازی، تهذیب و توسل به حضرت برای اشخاص حوزوی در رأس امور قرار دارد، چرا كه آنان به عنوان روات حدیث، مرجع رفع مشكلات مردم در زمان غیبت و بهترین الگو برای نمایش مسلمان و منتظر واقعی هستند و شاید به همین دلیل زیر ذره بین اند و نوك حمله دشمنان اسلام رو به آن هاست.

 

ﻫ: اجتماع: در برخی از توقیعات شریف، بی وفایی مردم و گناهان آنان زمینه ساز غیبت شمرده شده است. چنان كه می فرمایند: «اگر خداوند به شیعیان ما توفیق همدلی در وفای به عهدی كه برایشان است، عنایت می فرمود، مباركی دیدار ما برای ایشان به تاخیر نمی افتاد و در سعادت مشاهده ما با معرفتی شایسته و درست شتاب می شد و چیزی ما را از ایشان محبوس نكرده است، مگر اعمال ناخوشایند و ناپسندی كه از آن ها به ما می رسد.»[11] این توقیع در حقیقت بیانگر چند نكته اساسی است:

1. دوری از حضرت ثمره كارهای ناپسند دوستان و شیعیان است.

2. طولانی شدن غیبت نتیجه عدم هم دلی شیعیان است.

3. هم دلی شیعیان در وفای به عهد[آن حضرت] می تواند عاملی برای تعجیل در ظهور باشد. از این روایت چنین برداشت می شود كه اجتماع به عنوان عاملی مهم از همان دوران اولیه غیبت مدنظر بوده است، به گونه ای كه حضرت خودشان اشاره می كنند و تعبیر شیعیان را در بیان شریف شان به كار می برند و با ظرافت تمام ضعف موجود در این اجتماع را بیان می فرمایند عدم همدلی در وفای به عهد، انجام اعمال ناخوشایند و ناپسند. لذا اگر تنها همین چند خط از توقیع شریف را مبنای كار خود قرار دهیم، می توانیم كارهای بسیار بزرگی در جهت زمینه سازی برای ظهور حضرت، انجام دهیم؛ شناسایی عهدی كه بر ماست، طلب توفیق وفای به عهد از حضرت حق، كسب معرفتی درست و شایسته دوری از انجام اعمال ناخوشایند و ناپسند، دانستن این كه دیدار حضرت دارای بركات است و مشاهده ایشان متضمن سعادت، چرا كه هر شخصی و هر چشمی لیاقت دیدار حضرتش را ندارد.

 

پی نوشت ها:

[1]. رك: محمد رضا شرفی، مقدمه ای بر آثار و روانشناختی انتظار، سومین گفتمان مهدویت، انتشارات بوستان كتاب قم، چاپ اول ، 1381، صص134ـ 126.

[2]. علی اكبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، دانشكده ادبیات، تهران، 1339، واژه تربیت، ج12.

[3]. محمد احسانی، تربیت دینی خانواده، معرفت 32، سال هشتم، شماره چهارم، بهمن و اسفند1378، ص 26.

[4]. علی اكبر دهخدا، فرهنگ لغت دهخدا، ج27، ص 457.

[5]. محمد احسانی، تربیت دینی خانواده، معرفت 32، ص 26.

[6]. رك: سید علی حسینی خامنه ای، مهدویت، سخنرانی در جمع دست اندركاران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، فصلنامه انتظار 9و 8، ص9.

[7]. رك: علی اصغر احمدی، شیوه های ایجاد انس در كودكان، نوجوانان و جوانان با وجود مبارك امام زمان(عج)، سومین گفتمان مهدویت، ص153.

[8]. عباس قمی، منتهی الامال، قم، انتشارات هجرت، چاپ ششم،1371، ج2، صص859ـ856.

[9]. مكیال المكارم.

[10]. رك: علی حسینی خامنه ای، مهدویت، سخنرانی در جمع دست اندركاران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، انتظار8و9، صص11ـ7.

[11]. رك: محسن قرائتی، بررسی نقش و وظیفه نهادهای دینی در ترویج نظام تربیتی«انتظار محور» سومین گفتمان مهدویت، صص101ـ93.

 

منبع: شمیم نرجس(7)


١٢:٣٣ - پنج شنبه ٢١ فروردين ١٣٩٩    /    شماره : ٦٦٧٨    /    تعداد نمایش : ٧٨


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





© Jbf-ar.org . All rights reserved.